Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Super fedt bidrag, mulle.

Man skal dog også være kildekritisk. Glen Riddersholm er ikke neutral, er notorisk kendt for at lukke varm luft ud og er næppe manden, der har indgående kendskab til AGF fire år efter, at han var i klubben.
Ja den skal helt klar med i overvejelserne, han fik jo heller ikke nogen super afsked. Så det er nok mere fans og storheden i klubben han savner end JN & Co

Det skriger til himlen noget ikke stemmer overens. Enten Glen overdriver eller en eller flere personer med ansvaret for talenterne er håbløs inkompetente.
Agf fyrede talentchefen i 2017 efter fiasko med skole/frtidsprojekt og klager over ledelsesstilen - er det i samme periode?

Før Anders Madsen var det Fredberg og endnu før det var det Casper Bugge. Han virkede vellidt men det kan måske godt have været den gamle stil, da han var i klubben i 20 år og de sidste 10 år som talentchef.

Forhåbentlig får de snart udviklet et setup som kan holde i længere tid. Jeg håber Dennis Pedersen og hans indsigt kan være en gamechanger - han virker ikke som en der løber af pinden efter den lange periode i SIF. Forhåbentlig kan hans input være med til at gavne det samlede setup.

Det mest smertelige i Glen-samtalen var jo egentlig, at han fortæller, at 3 alment anerkendte og dygtige ungdomstrænere forlod AGF pga uenighed om tonen - at man ikke kan nedværdige mennesker. Jeg tror sgu mere på FCN modellen - Flemming Pedersen - end på Stampe. Og det går da a h til lige nu i ungdomsårgangene - hvorfor får JN ikke ryddet op i den biks?
Jeg synes helt klart også det handler om at skabe tryghed, fælleskab og konkurrence i en eller anden enhed, så kan man altid tage fat i det med hårdheden på U19 eller overgangen superligaholdet. Men egentlig skal vi jo gerne have en implementerende kultur også på superligaholdet, ellers har vi de forkerte ledere i truppen. Det er nu ikke mit indtryk, synes ting, jh, pm, np, po virker som fornuftige typer der kan kan være imødekommende selvom det er benhård elitekultur.

Men svært vide konkret hvordan miljøet er, selvom jeg kender en u-træner derude, kendt en del af de unge - også kendt et par stykker der nu er x-u træner. De har fortalt noget, men jeg kan ikke udlede noget af det - tror man skal have hands on for at kunne vurdere. Og ikke fra enkelte kilder. Der vil altid være nogen utilfredse - andre glade.

Facit uanset er, at vi ikke levere fast sportsligt og vi skabte flere topspillere og landsholdsspillere fra 80 til start 90erne end pt.

Vi skal blive bedre. Top5 både i ligaen og U-holdene.

Jeg synes helt klart også det handler om at skabe tryghed, fælleskab og konkurrence i en eller anden enhed, så kan man altid tage fat i det med hårdheden på U19 eller overgangen superligaholdet. Men egentlig skal vi jo gerne have en implementerende kultur også på superligaholdet, ellers har vi de forkerte ledere i truppen. Det er nu ikke mit indtryk, synes ting, jh, pm, np, po virker som fornuftige typer der kan kan være imødekommende selvom det er benhård elitekultur.

Men svært vide konkret hvordan miljøet er, selvom jeg kender en u-træner derude, kendt en del af de unge - også kendt et par stykker der nu er x-u træner. De har fortalt noget, men jeg kan ikke udlede noget af det - tror man skal have hands on for at kunne vurdere. Og ikke fra enkelte kilder. Der vil altid være nogen utilfredse - andre glade.

Facit uanset er, at vi ikke levere fast sportsligt og vi skabte flere topspillere og landsholdsspillere fra 80 til start 90erne end pt.

Vi skal blive bedre. Top5 både i ligaen og U-holdene.
Men en U-spiller har jo ikke noget ud af at Frederik Tingager, Jesper Hansen og Patrik Mortensen taler pænt, hvis U-trænerne gir dem hårtørreren, og Hyballa Sherif Stjerner hvis de ikke gør det godt nok. Det er tysk kadaver disciplin der har været fremherskende i AGF altid, og det kommer af nogle stærke personligheder som var i klubben tidligere. Det er spørgsmålet om det nogensinde har været det rigtige, eller om talenterne i AGF, mere lykkedes på trods af den hårde tone, end på grund af den?

Men der er ikke nogen tvivl om at den danske måde at understøtte talent indenfor alle andre områder, er væsentligt anderledes, og det er sandsynligvis også den man anvender i Silkeborg, AaB og FC Nordsjælland. Spørgsmålet er om de største talenter fra omegnsklubberne, vælger tysk kadaver disciplin i AGF eller den mere humane metode i Silkeborg i 2021?

Hvis det er korrekt hvad Glen Riddersholm siger (og det er selvfølgelig ikke sikkert), så er der rigtigt langt igen for AGF, og man vil fortsat miste de største talenter i 2021. Spillere som Robert Skov, Kasper Dolberg, Jeppe Kjær, Magnus Matsson, Mads Emil Madsen og Emil Riis, skal komme fra AGF’s talentafdeling i fremtiden ikke til SIF, Horsens og Randers, og det kræver en helt anderledes mentalitet i klubben er jeg bange for.

Jeg ved helt hundrede procent hvilken model jeg kørte min fodboldbiks efter hvis valget var Guld Glenn eller Stampe.
Men sådan er vi jo så forskellige.
Det gør jeg også, man kan mene meget om Glen, men han var en kompetent U-17 landstræner, og gjorde rigtigt meget godt i forhold til talentudviklingen i FC Midtjylland. Som 1. Holds træner kom der dog for mange proces undskyldninger, til at det er den vej jeg ville gå, men som talentudvikler ville jeg 100% foretrække hans metode over Stampes.

Gul Glen hader næsten alle jo - og alle elsker Stampe. Tænker bare tiden er en anden. Glen er iøvrigt kendt som en der kræver meget (og vil bestemme alt i klubben - og glemmer at ledelsen faktisk sætter strategien). John var jo også en anden indenfor kridtstregerne end udenfor.

Ja Glen har da nået mere som træner både unge og voksne. Også fra to forskellige tider.

AGF må finde sin egen stil der passer til 2021 og uanset skal tingene gøres bare lidt bedre sportsligt i hvert fald - men lyder også til vi er i gang, selvom man har hørt den før.

Iøvrigt det med stor udskiftning af U-trænere - tja er det ikke bare sådan i dag. Folk har ambitioner og vil videre - eller klubben ændrer strategi. I gamle dage var det jo klubfolk som var ungdomstrænere i klubberne. Nu er det folk med egne ambitioner også. Og ensretning af strategier fra klubbens side.

Fodbolden er meget mere mobil end førhen. Ligesom arbejdsmarkedet.

Før Anders Madsen var det Fredberg og endnu før det var det Casper Bugge. Han virkede vellidt men det kan måske godt have været den gamle stil, da han var i klubben i 20 år og de sidste 10 år som talentchef.

Hvis ikke jeg husker forkert, mener jeg da at der var en masse historier, muligvis kun på rygtebasis, der satte Casper Bugge i et dårlig lys, som en der var urimelig hård og decideret usympatisk.
Med forbehold for at jeg husker det helt forkert.

Gul Glen hader næsten alle jo - og alle elsker Stampe. Tænker bare tiden er en anden. Glen er iøvrigt kendt som en der kræver meget (og vil bestemme alt i klubben - og glemmer at ledelsen faktisk sætter strategien). John var jo også en anden indenfor kridtstregerne end udenfor.

Ja Glen har da nået mere som træner både unge og voksne. Også fra to forskellige tider.

AGF må finde sin egen stil der passer til 2021 og uanset skal tingene gøres bare lidt bedre sportsligt i hvert fald - men lyder også til vi er i gang, selvom man har hørt den før.

Iøvrigt det med stor udskiftning af U-trænere - tja er det ikke bare sådan i dag. Folk har ambitioner og vil videre - eller klubben ændrer strategi. I gamle dage var det jo klubfolk som var ungdomstrænere i klubberne. Nu er det folk med egne ambitioner også. Og ensretning af strategier fra klubbens side.

Fodbolden er meget mere mobil end førhen. Ligesom arbejdsmarkedet.
Det harmonerer bare ikke med at U-trænerne i FC Nordsjælland, Silkeborg, AaB og Brøndby har været der i en menneskealder. Det er et scoop at det lykkedes at vride Dennis Pedersen ud af kløerne på Silkeborg IF, her ville han arbejde i et væsentligt mere professionelt talent setup, og med en masse trænere der er engagerede i spillerne på en helt anden måde, fordi de kender dem fra da de var puslinge. Kan godt frygte at han skiftede fordi Silkeborg gerne ville af med ham, og ikke fordi han kunne se et større potentiale i Aarhus.

Hvis Tom startede den her talent diskussion med en kontroversiel udmeldning, så vil jeg også komme med en:

AGF’s talentafdeling har aldrig fungeret!

I 80’erne boksede man kun lige op til sin vægtklasse, men man har aldrig leveret over evne.

Hvorfor er det kun Troels Rasmussen, Flemming Poulsen, Martin Jørgensen og Stig Tøfting der er kommet ud af Jyllands største fordboldklub? Det er sgu da overhovedet ikke godt nok, og hvis resten af landet havde leveret ligeså pauvert, så ville Danmark være på niveau med Luxemburg fodboldmæssigt.

Jeg er dog bange for at Tom’s holdning også er holdningen hos størstedelen af ledelsen i AGF, det var godt i 80’erne, Stampe er et koryfæ, så alt hvad han nogensinde har gjort skal betragtes som helligt. Hvis vi bare holder fast, så kommer “storheden” tilbage.

Jeg tror nu vi skal være lidt forsigtige med at udlede af Glems kritik at der må være Hyballaske forhold i talentafdelingen og det hele bare er noget lort. Hvis man har dygtige trænere i talentafdelingen er det meget naturligt at der også er en del udskiftning, måske endda endnu mere i en større klub end en mindre og hvis der er nogle der skulle have fået besked på at være hårdere i tonen, hvilket er lidt underligt, men selvfølgelig muligt, skal det vel være kommet fra talentchefen og Ørskov der er der nu er ansat længe efter Glen rejste.

Selvfølgelig er der meget der skal forbedres, det kan man også konstatere ud fra det faktum at man laver en del tiltag, men det vi ser nu er jo ret beset resultatet af der hvor man var for måske fem år siden. Det kræver en del indsigt at vurdere hvor langt man er nået nu. Jeg har ikke hørt om ret mange spillere der er rejst andetsteds hen pga en hård tone, men nogle kan have opgivet fodbolden. Jeg tvivler på at Ørskov dikterer kadaverdisciplin i den udsendelse der var om hans agentarbejde fremstod han ikke sådan, men kommer derfra bl.a. med noget fokus på spillernes mentalitet og hvordan de trives.

Der er naturligvis kommet mange flere talenter ud fra AGF’s talentafdeling end de fire ovennævnte, men diskussionen handler ikke så meget om hvordan det var engang, men om at man voldsomt underprioriterede det i mange år fordi man nok var vant til at der kom nogle igennem alligevel, men samtidig med at man så alt for sjældent lykkedes med skridtet fra ungdomsfodbold til seniorfodbold. Det har nok været en blanding af forkert fokus i uddannelsen i ungdomsafdelingen og forkert tilgang til at sluse dem ind i seniorfodbold i en periode hvor det var svært at være i AGF uanset om du var talent eller etableret. Jeg konstaterer at man er blevet bedre, men det er klart der er meget at indhente.

Jeg tror nu vi skal være lidt forsigtige med at udlede af Glems kritik at der må være Hyballaske forhold i talentafdelingen og det hele bare er noget lort. Hvis man har dygtige trænere i talentafdelingen er det meget naturligt at der også er en del udskiftning, måske endda endnu mere i en større klub end en mindre og hvis der er nogle der skulle have fået besked på at være hårdere i tonen, hvilket er lidt underligt, men selvfølgelig muligt, skal det vel være kommet fra talentchefen og Ørskov der er der nu er ansat længe efter Glen rejste.

Selvfølgelig er der meget der skal forbedres, det kan man også konstatere ud fra det faktum at man laver en del tiltag, men det vi ser nu er jo ret beset resultatet af der hvor man var for måske fem år siden. Det kræver en del indsigt at vurdere hvor langt man er nået nu. Jeg har ikke hørt om ret mange spillere der er rejst andetsteds hen pga en hård tone, men nogle kan have opgivet fodbolden. Jeg tvivler på at Ørskov dikterer kadaverdisciplin i den udsendelse der var om hans agentarbejde fremstod han ikke sådan, men kommer derfra bl.a. med noget fokus på spillernes mentalitet og hvordan de trives.

Der er naturligvis kommet mange flere talenter ud fra AGF’s talentafdeling end de fire ovennævnte, men diskussionen handler ikke så meget om hvordan det var engang, men om at man voldsomt underprioriterede det i mange år fordi man nok var vant til at der kom nogle igennem alligevel, men samtidig med at man så alt for sjældent lykkedes med skridtet fra ungdomsfodbold til seniorfodbold. Det har nok været en blanding af forkert fokus i uddannelsen i ungdomsafdelingen og forkert tilgang til at sluse dem ind i seniorfodbold i en periode hvor det var svært at være i AGF uanset om du var talent eller etableret. Jeg konstaterer at man er blevet bedre, men det er klart der er meget at indhente.
Gode pointer. Vi må se hvad fremtiden bringer.

Superliga kampene ser vi. Men talentdelen.. mange af os brokker os også noget vi ikke rigtig har indsigt i - mig selv inklusive, til trods for jeg kender en nogen gamle og nuværende spillere og ledere.

Jeg må sige jeg heller ikke har hørt om hård tone - andet end der har været nævnt noget i medierne om at spillerne skulle lære hård tone ellers kunne de ikke håndtere overgangen til voksenfodbold.

Men man kan i hvert fald konstatere at mange østjyske talenter (som ellers er vores nærområde er gået vores næse forbi). I Århus har vi haft godt fat - undtagen et par smuttere til fcm der blev store mio salg for dem. Men som du nævner er vi vel godt på vej...

AGF stod også med økonomisk ruin flere gange og så investerer man måske ikke i træningsanlæg og talenter som først lønner sig på længere sigt.

Troels R skal VB vist have æren for. Var der ikke noget med at Troels R slog John Sivebæk af - og så blev han højreback, og begge kom på landsholdet.

Superliga kampene ser vi. Men talentdelen.. mange af os brokker os også noget vi ikke rigtig har indsigt i - mig selv inklusive, til trods for jeg kender en nogen gamle og nuværende spillere og ledere.

Jeg må sige jeg heller ikke har hørt om hård tone - andet end der har været nævnt noget i medierne om at spillerne skulle lære hård tone ellers kunne de ikke håndtere overgangen til voksenfodbold.
Det giver trods alt noget indsigt at høre fra dem der er i det selvom der altid er brug for kildekritik - en tidligere træner vil nok ikke sige problemerne var hans skyld. Man kan måske også fornemme noget ud fra træningerne når der ellers er adgang.
Men man kan i hvert fald konstatere at mange østjyske talenter (som ellers er vores nærområde er gået vores næse forbi). I Århus har vi haft godt fat - undtagen et par smuttere til fcm der blev store mio salg for dem. Men som du nævner er vi vel godt på vej...
Der er selvfølgelig også sket en del med klubsamarbejde, men det er nok også et område man har forsømt meget og akademiet er helt klart vigtigt at få op. Der er spillere i vores nærområde der gerne skal tænke først på at komme til AGF inden de overvejer andre klubber, også nogle af dem i mindre klubber der er en del af større klubbers talentsamarbejde. Horsens skal mere være opland for AGF end Herning, Silkeborg eller Vejle fx. Det er også vigtigt at man hjælper talenterne til at kunne komme til AGF - hvor var Martin Jørgensen endt hvis ikke hans forældre kunne eller ville køre ham til Århus dengang?
AGF stod også med økonomisk ruin flere gange og så investerer man måske ikke i træningsanlæg og talenter som først lønner sig på længere sigt.
Ja, i den periode blev der ikke gjort ret meget der skulle hjælpe på den lange bane og det blev et selvforstærkende problem. Et af de største problemer var Fredensvang der var en kæmpe hæmsko for både senior- og ungdomshold og noget af det vigtigste der er sket tror jeg er opgraderingen der. Og nu investeres der jo endnu mere i talentforholdene også som vi har set med goal station og boldkanon osv.
Troels R skal VB vist have æren for. Var der ikke noget med at Troels R slog John Sivebæk af - og så blev han højreback, og begge kom på landsholdet.
Det var specielle forhold der fik Hausner til Århus, men det skal være sådan at vi kan tage nogle store talenter fra et større område. Tengstedt har ikke slået til endnu, men også været skadet, men han ville da være et godt eksempel på hvor det kan bevæge sig henad. Ålborg er ikke lige nærområdet og der er naturligvis også et Superligahold, men jeg tror i øvrigt også at det nye stadion kan give lidt afledte effekter helt ud i talentafdelingen. Når Århus bliver stedet man tager hen for at opleve den bedste stemning og forhåbentlig også nogle store europæiske aftener, kan det vel også give lidt til en ung spillers forestilling om hvor han helst vil hen og slå igennem.

Når Århus bliver stedet man tager hen for at opleve den bedste stemning og forhåbentlig også nogle store europæiske aftener, kan det vel også give lidt til en ung spillers forestilling om hvor han helst vil hen og slå igennem.
De store europæiske aftener foregår i Herning lige nu, og det ser ud til at det har meget meget meget lange udsigter før de kommer til Aarhus. Når det sker, går der endnu en generation, får det begynder at kunne ses på talenterne, så det er vist et meget langt perspektiv man skal arbejde med for at det skal lykkes.

Til gengæld har man meget klogt kunnet konstatere at talentmassen i en by af Aarhus’ størrelse, ikke var i nærheden af det der kommer ud af andre områder i Danmark, og taget konsekvensen af dette og etableret et meget udbygget talentsetup med samarbejdsklubberne, hvor trænerne bliver uddannet og man udveksler erfaringer med AGF som drivkraft. Det kommer helt sikkert til at resultere i flere talenter fra Aarhus, end man tidligere har set, og har også resulteret i flere stjerne hos DBU’s talentudvalg.

På det punkt er vi vist Danmarks bedste i øjeblikket, med flere medlemmer under AGF’s talentprogram end nogen andre steder i landet. Der hvor det halter alvorligt i forhold til at kravle højere op, er i antallet af talenter på U-landsholdene, og antallet af egenudviklede talenter på førsteholdet. Hvis vi løfter denne del også, så er der gode muligheder for at komme i top 3, på talentsiden.

Men det er et enormt skrid, fordi man skal indhente klubber der er langt foran, og som løber forbandet hurtigt.

De store europæiske aftener foregår i Herning lige nu, og det ser ud til at det har meget meget meget lange udsigter før de kommer til Aarhus. Når det sker, går der endnu en generation, får det begynder at kunne ses på talenterne, så det er vist et meget langt perspektiv man skal arbejde med for at det skal lykkes.
Det har selvfølgelig meget med den generelle økonomi at gøre, men dårlige resultater i Europa en eller to sæsoner er ikke det samme som at det vil være sådan året efter. Det er dog et problem at vi ikke kommer skridtet videre hvor vi kunne få mere erfaring og lidt flere koefficientpoint fordi vi formentlig skal levere en meget stor overraskelse hvis vi vil i et gruppespil uden at have kvalificeret os direkte. Når vi snakker nyt stadion er det under alle omstændigheder nogle år ude i fremtiden, men så er der altså også mulighed for Superligaoplevelser som FCM ikke kan levere på stemningssiden. Det kommer til at give mange fordele, men ja, ift talenterne er det nok ikke noget der udmønter sig lige med det samme.
På det punkt er vi vist Danmarks bedste i øjeblikket, med flere medlemmer under AGF’s talentprogram end nogen andre steder i landet. Der hvor det halter alvorligt i forhold til at kravle højere op, er i antallet af talenter på U-landsholdene, og antallet af egenudviklede talenter på førsteholdet. Hvis vi løfter denne del også, så er der gode muligheder for at komme i top 3, på talentsiden.

Men det er et enormt skrid, fordi man skal indhente klubber der er langt foran, og som løber forbandet hurtigt.
Ja, det er et område hvor vi også var bagud, men har taget nogle gode skridt. De andre står ikke stille, men det er lidt ligesom med spillerbudgettet hvor vi er nød til at acceptere at selv hvis vi vi har en større relativ fremgang kan vi komme længere bagud i absolutte tal, men det vigtigste er at vi flytter os så meget vi kan og så må vi komme derhen hvor der kan tages endnu større skridt. DBU’s tildeling af point kan man altid diskutere, men er da et parameter der siger at vi gør det ganske godt. Jeg synes det siger mere end Glens holdning selvom den er fin at få med.

Jeg må jo altså også erkende at vi sidder og diskuterer to dinosaurer her der ikke har gjort ret meget godt for nogen klubbers talent afdeling i 10-15 år og derover.
Talentarbejde er meget andet end kæft, trit retning og hårdt arbejde som jeg foretrækker det og er heller ikke to ekstra ender i curlinghallen hvor der stryges med hårene.
Der er en eller anden middelvej som virker. Den må og skal vi finde som klub.

Jeg må jo altså også erkende at vi sidder og diskuterer to dinosaurer her der ikke har gjort ret meget godt for nogen klubbers talent afdeling i 10-15 år og derover.
Talentarbejde er meget andet end kæft, trit retning og hårdt arbejde som jeg foretrækker det og er heller ikke to ekstra ender i curlinghallen hvor der stryges med hårene.
Der er en eller anden middelvej som virker. Den må og skal vi finde som klub.
Ja vi skal ikke være de blødeste talentudviklere i landet, det ligger ganske enkelt ikke i klubbens DNA. Men man er dog også nød til at acceptere at U21 landsholdet og A Landsholdet i sommers beviste, at det talentarbejde som Morten Olsen implementerede for 20 års tid siden, virker over alt forventning. Det er helt sikkert også noget man har bemærket i udlandet, at så lille et land igen har fået et meget slagkraftigt landshold, der sprudler af talent.

Vi kan ikke forvente at gøre det bedre end det, der er udviklet i DBU regi. Vi kan i bedste fald give det noget lokal kant, men man er nød til at erkende at det ikke har været godt nok, i meget lang tid i AGF, for at kunne komme videre imod et bedre talent program. Man kan håbe at den hvide tråd, der blev startet op af Fredberg og Wieghorst i sin tid, er baseret på DBU’s talentprogram og at det meget snart begynder at kaste resultater af sig, som macher klubbens og byens størrelse. Statistisk burde 10% af alle A landsholdsspillerne have rødder i Aarhus området, lige nu er det tal 0.

Last edited:
Transfermarkt viser, at vi har den 5. ældste trup, eller den 7. yngste om man vil (https://www.transfermarkt.com/superligaen/startseite/wettbewerb/DK1).

Når det kommer til den reelle brug af talenter i denne sæson, er vi dog på ingen måde i top. Tværtimod!

Minutter til egne spillereAntal egne spillere brugt
FCN405717
OB25029
FCM226212
Silkeborg22028
Brøndby200110
AaB19018
Randers12067
FCK11385
Viborg11235
Vejle10216
AGF9996
SønderjyskE9174

"Egne spillere" er beregnet ud fra spillere, der har haft deres gang i klubben inden deres 20 års fødselsdag.

For AaB og Vejle gælder, at de pt. kun har spillet 4 kampe (spiller i aften). Deres tal er derfor ganget med 1,25, således at aftenens kamp regnes med.

Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er et relevant tal, men her er antal spilleminutter/egne unge, dvs. antal minutter/antal spillere.

Minutter/unge spiller
OB278
Silkeborg275
FCN239
AaB238
SønderjyskE229
FCK228
Viborg225
Brøndby200
FCM189
Randers172
Vejle170
AGF166

Det fortæller vel noget om, i hvilken grad egne spillere har formået at bide sig fast som startere, eller om de blot bruges som indskiftere.

Jeg synes egentlig det er vigtigere at kigge på at have en stor gruppe på max ca 25 år, end alders gns - og hvor mange vi lige bringer af 18-20 årige (11 af dem er også lige ungt nok).

Også at sammenholde det med kvalitet og spillertyperne - det sådan nogen som vinder kampe og er salgspotentiale. Anders Kure, Jens Overgaard og Baris Özcan osv under 25 år rykker ikke så godt.

Også kigge på har vi de unge på de rigtige positioner - vigtigere i offensiven (og wingbacks), hvor der skal fart til og salgene ligger

Men ellers fin statistik at skæve lidt til

Back