Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Talentarbejdet i AGF
- Resultaterne har ikke været specielt gode. Men omvendt skal vi også huske på, at det er ungdomsfodbold og at det ikke handler om, hvorvidt vi bliver nummer 11, 13 eller 17. Det handler om, hvor mange der kommer hele vejen op til førsteholdet, siger talentchef i AGF, Jesper Ørskov.

Isoleret set har Ørskov da ret, al ungdomsudvikling handler om hvor mange spillere der kommer på 1. holdet og ikke mindst hvor gode, men det er lidt selvmodsigende at dengang AGF vandt DM først for U17 og så U19, da lød det, at det var vigtigt, der var blevet skabt en vinderkultur.
Talentudvikling ER en underlig og uforudsigelig størrelse, men der er altså noget galt med talentudviklingen i AGF uanset hvilke parametre der måles på.

- Resultaterne var sidste sæson rædderlige som der også står i artiklen.
- Det kniber med at få flere på 1. holdet men endnu vigtigere at gøre dem til profiler.
- Igen, igen har AGF nærmest ingen landsholdsspillere. Fra de seneste udtaget ungdomslandshold: U16 0, U17 0, U18 1, U19 1. Alt i mens det vrimler med landsholdsspillere fra FCM, FCK, BIF og FCN mens selv Silkeborg, Vejle og Lyngby har flere.

Måske ansættelsen af Ørskov er et skridt i den rigtige retning, men det har vi ligesom hørt før.

Isoleret set har Ørskov da ret, al ungdomsudvikling handler om hvor mange spillere der kommer på 1. holdet og ikke mindst hvor gode, men det er lidt selvmodsigende at dengang AGF vandt DM først for U17 og så U19, da lød det, at det var vigtigt, der var blevet skabt en vinderkultur.
Det er jo ligesom med træningskampe. En god ting hvis man vinder og scorer, og "ligegyldigt" at man taber, så længe man vinder i ligaen. Mon ikke det er noget i den retning der menes.

Og du kan jo godt have 7 mindre gode spillere som koster resultaterne, mens du har 4 spillere som når førsteholdstruppen og virkelig bliver gode. Så altså så længe de slår igennem på førsteholdet så er det jo også ligegyldigt i princippet.

Men du og jeg kan jo mene, at chancen/sandsynligheden for at et U17-guldhold indeholde store talenter der kan slå igennem for AGFs førstehold er større end et U17-hold i bunden af talentrækken..

Men jeg glædede mig i årevis til at se Hulk Marcus Solberg rykke op i førsteholdstruppen. Og han havde hamret mål ind hele sin ungdom. Og det blev sgu ikke til noget. Bl.a. fordi kroppen bare ikke kunne det. Det er aldrig 1:1.
Men er enig i, at der er noget galt.

Men ift snakken om Mistrati andetsteds, så er det bare noget andet at slå igennem i AGF, og det pres der findes. Og om du kommer ind på banen mår holdet fører 2-0 og er absolut tophold og du har super spillere omkring dig, eller om du skal ind og vende kampen for holdet som Albert/Lunding oplevede det, hvor vi måske var bagud, eller manglede målet til sejren.

Men Isaksen i FCM er et eksempel på spillere som vi gerne vil se i AGF. Kommer fra eget akademi, kommer ind og gør det godt.
Men når SIF kan bruge Matsson så længe uden at der er pres på at han skulle levere kontinuerligt, så er det ikke noget jeg som sådan kan sige, at vi bare kan eller bør kunne i AGF. For så længe der er det pres fra fans om at vinde hver gang, også selvom vores økonomi på ingen måde er til at vinde hver gang, så tror jeg det er utopi.

Måske akademiet kan ændre noget ift kulturen omkring de unge der får chancen. Who knows. At AGF er tophold burde ændre mest sideløbende med det. Både/og altså.

Men ift snakken om Mistrati andetsteds, så er det bare noget andet at slå igennem i AGF, og det pres der findes. Og om du kommer ind på banen mår holdet fører 2-0 og er absolut tophold og du har super spillere omkring dig, eller om du skal ind og vende kampen for holdet som Albert/Lunding oplevede det, hvor vi måske var bagud, eller manglede målet til sejren.
Det virker nogen gange som en søgt undskyldning. Jeg er sikker på der også er pres på i Fc M/K, BIF mv. Det er ikke unikt for AGF og de andre hold skal altså også vinde.
Talentafdelingen har desværre haltet i alt for mange år, så det er selvfølgelig svært at svare på. Lige nu ligner det at Hausner slår igennem og går all-the-way. Mon ikke Grønbæk gør det samme men hans udvikling kommer lidt i ryk.

Det virker nogen gange som en søgt undskyldning. Jeg er sikker på der også er pres på i Fc M/K, BIF mv. Det er ikke unikt for AGF og de andre hold skal altså også vinde.
Tror du misforstår mig.
Forskellen på BIF, FCK og FCM traditionelt de sidste mange år er jo, at de meget ofte er foran med 2 mål.
Så det var ment på den måde, at tophold generelt også har den ekstra fordel..
MEN:
Talentafdelingen har desværre haltet i alt for mange år, så det er selvfølgelig svært at svare på. Lige nu ligner det at Hausner slår igennem og går all-the-way. Mon ikke Grønbæk gør det samme men hans udvikling kommer lidt i ryk.
Men jeg synes nu de talenter der kommer ind på FCK og FCMs hold virker langt mere "klar".
Om de har været det fra BIFs afdeling de sidste mange år vil jeg ikke sige. Men det har kørt bedre.

Og jeg vil give dig ret i, at vi har for få "færdige" spillere der kommer igennem nåleøjet.
TK2 er for mig at se en oplagt ny Tingager, Hausner en ny general som allerede har fået sit gennembrud, og skal holde niveau nu når han når tilbage (spillede rigtig godt mod Randers).

Grønbæk gik helt i stå på 8'eren i foråret, men er jo talentfuld.

Duncan, Bundu, Hvidt er jo spillere der enten er hentet ind unge, eller været her i evigheder. Altså Hausner kom fra Horsens' afdeling som 16-årig. Så det er selvfølgelig lidt anderledes. Men altså generelt, så mangler der at være en prægning af spillerne, som når de kommer op på førsteholdet, så er de bare klar til det at være AGF-spiller, og har et godt niveau kan man sige.

Men omvendt synes jeg Grønbæk, Lunding, Hausner, TK2, Duncan, Bundu og andre jo netop er kommet på banen og bare givet den gas. Det er langt tid siden at spillere som Kirkeskov blev "jaget vildt" hos mange fans.
Vores unge roses tit og ofte, og gør det godt. Og vi må leve med at vi ikke har en Daramy, Iksaksen, Robert skov eller andre pt.

Får man så først det med et akademi? Måske. Det kunne tyde på det.
Men det er lykkes for andre klubber før akademi-tiden. Så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Og jeg tror der går nogle år før det faktum at vi nu f.eks. har en GOAL-station virker. Det er sådan noget som FCMs unge har kunne øve sig med i årevis, hvor vores rendte rundt på tom bane og skulle ligge op til hinanden selv hele tiden. Nu har vi jo også en indlægskanon til at træne afslutninger etc etc...

Det hjælper altsammen.
Jeg tror som udgangspunkt allermest det handler om faciliteter (som tiltrækker talenter). Akademi kan dog tiltrække nogle endnu tidligere ift hvor forældre snakker om at deres barn måske bør tage hen.

EDIT: Men vil gerne indrømme, at det ikke er et område jeg ved skide meget om. Det er mere subjektive vurderinger ift den lille mængde indsigt og stumper/indtryk man har samlet op over årene.

Men udstyr giver meget. FCMs talenter har tit nævnt deres faciliteter som en del af det.

Får man så først det med et akademi? Måske. Det kunne tyde på det.
Men det er lykkes for andre klubber før akademi-tiden. Så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Og jeg tror der går nogle år før det faktum at vi nu f.eks. har en GOAL-station virker. Det er sådan noget som FCMs unge har kunne øve sig med i årevis, hvor vores rendte rundt på tom bane og skulle ligge op til hinanden selv hele tiden. Nu har vi jo også en indlægskanon til at træne afslutninger etc etc...

Det hjælper altsammen.
Jeg tror som udgangspunkt allermest det handler om faciliteter (som tiltrækker talenter). Akademi kan dog tiltrække nogle endnu tidligere ift hvor forældre snakker om at deres barn måske bør tage hen.
Jeg tror indsatsen har haltet i for mange år og som du er inde på, så spiller udstyr og akademi en stor rolle. Fcm har satset den vej i flere år og det samme har Sif. På trods af deres elevatortilværelse tror jeg endda de har solgt flere spillere end os - gad vide hvad vi kunne have fået for dem med vores økonomi/status. Nå men vi har jo hentet en af deres ansvarlige ledere på det punkt - så måske det kommer om nogle år.

Tilbage til det med pres. Jeg tror ikke det har været en afgørende faktor (ofte) men i stedet tror jeg kvaliteten har haltet. Jeg syntes også vi er blevet meget bedre til den del - der kommer jo en del unge frem som vi selv bringer til superligaen. Flere af dem har vi købt men den diskussion har vi haft tidligere - jeg mener det var nødvendigt, da ungdomsafdelingen ikke leverede et godt nok materiale og vi skulle have "fyldt" årgangene op.
Vi skal heller ikke underkende den faktor, at vi ofte er meget efter vores egne spillere og ser alle fejlene. Det gør vi ikke altid med de andre klubbers ;)

Btw har faktisk være imponeret over en Victor Kristiansen i Fck. Startede på holdet i sidste sæson mens de havde det svært men har bare kløet på. I en alder af 18 år har han 19 kampe og er startet de første 4 i sæsonen https://superstats.dk/spillere/spiller-alltime?id=3736

Jeg synes jo det med pres, unge og manglende rutine ofte bliver noget langhåret.

Der er en mio eks:
Brentford med 10 min premier erfaring - slog arsenal i går
DK kom med super rutine i EM 88 og tabte alt, kom med nye sultne spillere i 92 og vandt EM.
AGF har i 20 år satset på rutine - og vandt medalje med unge.
Milan, julle og oliver er super rutinere - men det handler om kvalitet.
Backman, Højer og Oliver osv laver også fejl - selvom de ikke er unge

Men ja det kan være en fordel med 2-0 føringer og sætte unge ind og give dem erfaring.

Milan, julle og oliver er super rutinere - men det handler om kvalitet.
Jeg har også opgivet Milan Jevtovic og med det han har bragt, så kunne vi ligeså godt have haft en ung spiller der fik noget erfaring i stedet. Det er selvfølgelig nemt at sige nu og det var ikke meningen det skulle gå sådan. Man skal turde bringe de unge og de skal selvfølgelig have en vis kvalitet.
Men ja det kan være en fordel med 2-0 føringer og sætte unge ind og give dem erfaring.
Så nytter det ikke man har et førstehold der er eksperter i at spille uafgjort og/eller vinde med 1 mål (var det ikke modellen for David tidligere).

Last edited:
AGF har i 20 år satset på rutine - og vandt medalje med unge.
Jeg slår et slag hver gang jeg ser den slags, for at pointere det at det forholder sig MODSAT... (sorry, Dichio)
Jeg hører det tit når der argumenteres for at vi skal spille med de unge. Kun 4 spillere under 25 år spillede med i mere end 20 kampe for os i 19/20.

Vores gennemsnitsalder på dem der fik spilletid i flest kampe (20+) i 19/20-sæsonen: 26 år.
Vores gennemsnitsalder på alle der fik spilletid i 10+ kampe i sæsonen: 25 år.

Her er listen over dem med mere end 20 kampe for AGF den sæson: (alles alder = målt i sæsonens sidste måneder)

PM 31 år+
Backman 31 år+
Ankersen 29 år+
Helenius 29 år+
Blume 28 år+
Tingager 27 år+
Amini 27 år+
Poulsen 26 år+
Højer 25 år+
Eskelinen 23 år+
Bundu 23 år+
Munksgaard 22 år +
Thorsteinsson 21 år+

Mellem 10-20 kampe: (alles alder = på sidstedagen for sæsonens sidste kamp)

Juelsgård 31+
Diks 23 år+
Links 21 år+
Hausner 20 år+
Duncan 20 år+
Hvidt 20 år+

Last edited:
Jeg slår et slag hver gang jeg ser den slags, for at pointere det at det forholder sig MODSAT... (sorry, Dichio)
Jeg hører det tit når der argumenteres for at vi skal spille med de unge. Kun 4 spillere under 25 år spillede med i mere end 20 kampe for os i 19/20.

Vores gennemsnitsalder på dem der fik spilletid i flest kampe (20+) i 19/20-sæsonen: 26 år.
Vores gennemsnitsalder på alle der fik spilletid i 10+ kampe i sæsonen: 25 år.

Her er listen over dem med mere end 20 kampe for AGF den sæson: (alles alder = målt i sæsonens sidste måneder)

PM 31 år+
Backman 31 år+
Ankersen 29 år+
Helenius 29 år+
Blume 28 år+
Tingager 27 år+
Amini 27 år+
Poulsen 26 år+
Højer 25 år+
Eskelinen 23 år+
Bundu 23 år+
Munksgaard 22 år +
Thorsteinsson 21 år+

Mellem 10-20 kampe: (alles alder = på sidstedagen for sæsonens sidste kamp)

Juelsgård 31+
Diks 23 år+
Links 21 år+
Hausner 20 år+
Duncan 20 år+
Hvidt 20 år+
Fed opgørelse Stig.

Synes også det der er unge linje :)
Der er forskel på indkøb og det man har.
Køber man ind under 25 år - og skriver 4-5 år, så bliver de jo ældre mens man har dem.
Sælger dem efter 2-3 år, så er alt jo super.

Milan og Alberto derimod med 27 eller 26 år og 10 måneder synes jeg lige er på grænsen med 4 års. De er i peak, svære at udvikle på som en 18-23 årig og gøre bedre, svære at gøre til et salg, svære at komme af med hvis de ikke slår til. Håber Alberto får succes.

Når man henter spillere på 26-27+ år skal man dælme være sikker i sin sag. Typer som PM, Ting, PO, JH, NP, Oliver - der vidste man præcis hvad man fik. At man så giver køb på videresalgspotentiale er noget andet.

Men et er teori noget andet praksis. PM var jo et super køb trods 29 år - da vi stod desperat og manglede en 9er. JH valgte vi kvalitet fremfor potentiale. NP fik lukket den defensiv som sejlede. PO var afgørende for at ændre på vores måde at spille på.

FCN
Har med 10 af 11 i år i top6, DK-mester, pokaltitler, store salg, CL osv - bevist det er vejen at gå. Jeg synes måske deres model er lige vild og ung nok - og spillernes skydes måske 2 år for tidligt afsted ift sportslige ambitioner. Men det er de nødt til for at generere salgs-omsætning hurtigt og hele tiden.

FCM
Har vel noget af den samme ungelinje som jeg synes vi skal ramme, hvor der er en vis rutine og man kan vinde titler, være med helt fremme, klare sig i Europa og have store salg. FCK har kørt med endnu større CV-stjerne navne og ældre med mere rutine ... uden samme succes og for dobbelt budget af FCM.

AGF førhen
Når man kigger på de bærende kræfter under Glen og alder gns i det hele taget, var den højere end sidste par år under David. Og sådan var det også i mange år. Håland, Søren Berg, Kim Madsen, Søren Larsen, BSN, Tøffe osv osv - fine folk, men vi ikke succes som nu.

Strategi
Jeg tænker at når vi skal købe ind skal vi prøve at holde os på max ca 25 (jo yngre jo bedre), Alberto på knap 27 synes jeg på grænsen, men pyt. og så skal de vel spille ca 3 år hos os skydes af når de er mellem 22 og 28 år. Altså et hold der primært består af spillere i alderen 19-28 år. Kan være undtagelser ville jo være dumt at sælge PM og JH som fungerer lige nu for pebber nødder med mindre det er en deal vi har lavet med dem. Også fint at have et par ældre backups. Heller en ung foran en ældre - end omvendt.

Ift Stigs liste
I fortsættelse af det jeg skrev ovenfor synes jeg faktisk kun PM, Julle og Backman på den liste er blevet for gammel i den sæson. Men de udfyldte jo en vigtig rolle så ingen problemer. Alle de andre var max ca 28 fra sæsonstart og fint. Ligesom vi har været glade for Bror til nu og nogenlunde med Anker. Men begge var også bare nået en alder hvor de skulle videre eller have et år ad gangen og over i en Julle backup rolle, som det sikre valg bag talenter med større potentiale. Backman skulle vi heller ikke have forlænget med selvom vi elskede ham.

Hvem trak op?
Hvis man kigger hvem der trak holdet op i den sæson var Duncan stærk i efteråret. Hvidt i foråret. Haus og Diks stærke. Jon den mest målfarlige pr minut i åbent spil. Munks var solid og stærk. Bundu og Højer vildt afgørende.

7 profiler mellem 19-24 år ved sæsonstart. 6 hvis Munks trækkes fra.
Resten var stort set 25-28 år ved sæsonstart.

Andre takes
Amini kom som 23 og fra dag1 afgørende spiller og synes vi så stærke ud med ham og 19-20 år zach eller hvidt (jeg savnede ikke NP eller en PO på 26) når de har været væk.

Tingager trådte ind i januar som 25 årig i AGF og var fra dag1 en general. Okay nåede at blive 26 inden debut. Men var jo sådan set allerede i OB som 22 årig et monster. Ift at være en profil for os super. Ift salg kan blive svært at nå. Og alderen kan også give der skader der kommer flere af når man nærmer sig de 30.

Man kan jo så også diskutere om flere ikke skulle have været skudt afsted der efter succes sæson pga stigende alder og at de var kommet tættere på kontrakt udløb. Men helt anden og mere nuanceret debat - og krævede også at prisen var god nok.

Og ser lidt mere fed ud når man tager alderen ved sæsonstartens sommertræning :-)

Statistik skal jo tilpasses til ens budskab haha ;-)

PM 30 år+
Backman 30 år+
Ankersen 28 år+
Helenius 28 år+
Blume 27 år+
Tingager 26 år+
Amini 26 år+
Poulsen 25 år+
Højer 24 år+
Eskelinen 22 år+
Bundu 22 år+
Munksgaard 21 år +
Thorsteinsson 20 år+

Mellem 10-20 kampe:

Juelsgård 30+
Diks 22 år+
Links 20 år+
Hausner 19 år+
Duncan 19 år+
Hvidt 19 år+

Synes det er en skrøne at unge spillere kun kan fungere i FCN. Vi har en perlerække i AGF seneste år der modbeviser det:.(Alderen er ved gennembrud)

Kamil var ligaens bedste fra start - 20 år

Diks ligaens bedste højreback for 1½ år siden - 22 år

Haus - en af ligaens bedste sidste fra dag2 - 20 år

Højer - en af ligaens bedste fra dag 1 han kom til agf - 23 år (god fra dag 1 i AGF 22 år)

Zach Duncan - topklasse fra dag 1 - 19 år

Albert - topklasse fra dag 1 (okay bølgedal, men stadig god og 5 mål og 2 ass sidste sæson) - 19 år

(MJ - pt AGF, men gennembrud i OB og et 15 mio salg (pt skadet og bølgedal) - 18 år)

Hvidt gennembrud sidste forår der fik os til at glemme Amini og fik 3. plads (pt bølgedal) - 20 år
Amini selv profil fra dag 1, var lige fyldt 23

(Buba - ligaens farligste på dødbolde og stærk def i ACH for knap 5 år siden - 21 år)

Gift - gennembrud i efteråret - 22 år (siden slidt med at følge op med målene)

Jon - gennembrud vild i AGF fra dag 1 - 20 år (og var allerede kampafgørende med 3 mål og 4 ass som 19 årig i VFF)

(NP - gennembrud i RFC og fast mand, en del assists,, ledertype og i konkurrence med Jens Jønsson om U21 for 7 år siden - 20 år)

(Gersbach - gennembrud Rosenborg og Auzzie landsholdet for 3 år siden - 20 år)
AGF var også ude efter ham inden Rosenborg snuppede ham.

(Milan - gennembrud i Bodø/Glimt for 5 år siden og solgt for 4½ år siden for 7 mio til tyrkiet - 22 år)
Det var dengang som 20 årig vi skulle have haft ham og solgt ham to år efter - og ikke som 27 årig!

Stage - gennembrud 19 år og anfører og vildt mange mål allerede kort efter

Budu - gennembrud med mål-ass som 19 årig. 2 år efter havde igen et svar på ham som David formulerede det, og var for god til ligaen.

Iøvrigt masser af ledertyper i en ung alder der gik foran: stage, np, kamil, diks, haus og højer.

• Like
Reactions: fsc
Last edited:
Jeg var til fest i går formiddag/eftermiddag hos en skattet medarbejder i SønderjyskE. Kom til at sidde ved bord med Glen R og da jeg blev præsenteret som AGFer af fødselaren henvendte Glen sig og fortalte, han skulle kommentere AGF-FCK søndag. Vi kom til at diskutere - selvfølgelig - rigets tilstand i AGF - efter at den tyske, unge og umiddelbart sympatiske nuværende træner for SønderjyskE havde holdt en kort takketale til fødselaren for al hans hjælp i klubben - der var mange fra klubben til stede - og stemningen er ikke ligefrem positiv dernede lige nu - de ka slet ikke score mål for tiden).
Vi snakkede selvfølgelig AGFs scoringsproblemer og Glen havde analyseret vores sidste kampe og var mest bekymret over offensiven der sejler " de forsvarer rigtig godt, men aner ikke deres levende råd når de skal være boldbesiddende - han mente iøvrigt at kun SIlkeborg og FCN i virkeligheden har en fast boldbesiddende stil. Jeg sagde selvfølgelig at for os fans var points det afgørende - eller kan ihvertfald hurtigt blive det - i takt med at de mangler... så kan vi tale spillestil, når det kører.

Vi talte også talentmiljø - og jeg spurgte hvorfor Mølkjær var forsvundet. "Ved du ikke det ? svarede Glen - det var mens jeg var der - der forsvandt tre store trænerprofiler" (Mølkjær og så nævnte Glen en, der træner u17 eller u19 holdet i RFC, som også er alment anerkendt og han nævnte en tredje som jeg har glemt hvem var).
Han sagde, det var fordi de tre alle nægtede at gå med til den måde at tale til/behandle unge på som var/er stilen i AGF (velsagtens Stampe-tonen). Men der var nogen i AGF der ville holde fast i den gammeldags måde....

Herudover mente han modsat, at alt for mange unge blev kørt hver dag til træning af curling-agtige forældre - han synes betingelserne for et ungt menneske for at slå igennem er langt vanskeligere i AGF end i FCM eller SønderjyskE - som eksempel sagde han at nogle af de unge blev højt feterede i miljøet i Århus bare de bar logoet på træningstøjet og var en del af ungdomstruppen - altså alt for meget opmærksomhed og "FAME" - hvorimod i FCM og Haderslev - der skal du knokle røven ud af bukserne og blir ikke feteret som man gør i "storbyen".
Han var venlig og engageret at tale med - fik sgu egentlig meget sympati for, at han møder op til en fest i en klub, hvor han er blevet fyret for kort tid siden - og er venlig og imødekommende (og også AGF sympatisør kunne jeg fornemme). Ikke at jeg ønsker ham igen - men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor vi sender mega dygtige ungdomstrænere væk (Mølkjær med to u17 danmarksmesterskaber i træk)?
Glens vigtigste anke mod AGF var: I investerer ikke hårdt nok - hold nu på de bedste folk, hent nogle flere dyre signinger ind - fodbold er at satse - og det skal AGF gøre nu - satse alt på at komme med toget.
Jeg holdt lidt igen og anførte at vi jo faktisk i dette vindue allerede med Kahl og vores unge polak har satset stort.
Nåh det var lidt sladder fra Haderslev :)
Glemte lige - Glen synes det er en katastrofe at AGF har hentet Oliver Lund - "den mand har slet ikke kvalitet til at spille på AGFs hold"

Glens vigtigste anke mod AGF var: I investerer ikke hårdt nok - hold nu på de bedste folk, hent nogle flere dyre signinger ind - fodbold er at satse - og det skal AGF gøre nu - satse alt på at komme med toget.

Super fedt indlæg Mulle - tak for det :)

Jeg kan ikke andet end give Glen ret - hvis man kigger på fck og fcm så har det også satset hele butikken på at komme dertil hvor de er nu og har været suverænt i toppen i 20 år.

Bif har også satset og tabt store beløb, men har trods alt 2 gange guld og selvom de har sejlet med et par 7. pladser har de haft det meget sjovere end AGF sidste 20 år. Samme historie med AaB og OB, selvom de er nede i hullet nu. AaB med 4x DM guld og OB med 117 sølvmedaljer.

Og går det skidt kommer der altid en ny investorer som vil bruge penge på fodbolden.

AGF hænger alt for meget fast i sorte september og gamle dages konkurs risiko. FCM, FCK, Bif, AaB, OB - de har også alle været 5 minutter fra at lukke butikken... det må ikke blive hæmmende for turde.

Fodbold handler om at satse - både økonomisk og på banen med offensivt spil.

Jeg mødte mange gange Stampe i mit hood på aftengåturen - og mr 444 er min helt og et ikon 4ever. Men ja vi skal også lægge den tone-stil bag os fra stampe, tøffe, bsn osv
FCN, Bif, AaB, FCM og OB har lavet glimrende talentarbejde og resultater i superligaen uden den tone, som mere ødelægger end gavner. Det er træningen og vildskaben i kampene, der skal være hård. Ikke tonen.

Mere ydmyghed i AGF 360 grader rundt har vi savnet i mange år - også på talentdelen. Før virkede det i ledelsen og truppen næsten som tilskuere, resultater og sponsor-kr kom af sig selv. Synes dog vi med JN & Co så en ny linje lagt der. Og med Glen (men nej tak til gensyn) og David som træner.

Mht offensiven, Oliver (men også bare en vikar), fcn og sif har han også ret. Jeg er heller ikke i tvivl om Glens evner fodboldkyndigt eller passion for fodbold herunder AGF. Han er dog for egenrådig - han modarbejdede jo Steinlein og Ankersen i fcm, og JN i AGF. Og begyndte også på det tilsidst i SØE. Glen ved bedst.

• Like
Reactions: Tom
Nu lukker jeg lige den upopulære holdning ud i debatten: Hvorfor ligne de andre når man kan være sig selv?
Vi behøves altså ikke rette ind til højre og gøre som alle andre gør. Vi kan godt være os selv i det her. De talenter der søger til Herning, Nordsjælland, BIF, osv. skal da have lov til det. Deres kapacitet vil jo toppe på et tidspunkt.
Hvorfor ser jeg det ikke som et problem?
Jo, de unge talenter skal formes. De har talentet, bevares, men resten.... Deres uddannelse, Deres fritidsliv og familieliv skal formes såvel som Deres menneskelige relationer til sig selv, fodbolden og det at være professionel.
Jeg ved godt hvilken grundform af Stampe eller Riddersholm JEG ville forme en ung spiller over.
Det håber jeg også AGF ved - og bliver ved med. Så kan de kalde det DNA, sjæl eller Århussyge.
Vi skal ikke lave noget om, bare for at lave det om.

Jeg ved godt hvilken grundform af Stampe eller Riddersholm JEG ville forme en ung spiller over.
Det håber jeg også AGF ved - og bliver ved med. Så kan de kalde det DNA, sjæl eller Århussyge.
Tiderne skifter og fodbold er ikke det samme spil som dengang Stampe spillede - derfor vil det ikke give meget mening, at forme en spiller som ham.
Jeg ved ikke hvordan en Riddersholm form er ;)

Vi er nødt til at komme videre og få opgraderet gevaldigt på talentdelen. De sidste mange år har vi kørt på de gamle dyder og det har ikke bragt klubben tilbage i toppen - der skal nyt til. Mit gæt er, at der har været for mange trænere og ledere som har hængt fast i de gamle dyder og ikke været villige til at lave de nødvendige ændringer.

Nu lukker jeg lige den upopulære holdning ud i debatten: Hvorfor ligne de andre når man kan være sig selv?
Vi behøves altså ikke rette ind til højre og gøre som alle andre gør. Vi kan godt være os selv i det her. [...]

Der er absolut intet galt i at gå enegang og gøre tingene på sin egen måde. Det har FCN da vist, at det kan lade sig gøre. Esbjerg har til gengæld i mange år vist, at de nok ikke burde have gjort det på deres egen EfB-måde.

Det er jo kun interessant at gå sin egen vej, hvis det er en vej, der fungerer. Og der er jo tydeligvis noget galt i vores setup, hvorfor det er interessant at få det revideret.

Det positive man kan fremhæve ved talentudviklingen i AGF er at det virker som om man er i gang med at ændre på tingene. Ansættelsen af Dennis Pedersen fra SIF som ny U19 træner tyder på at man har indset at der er andre klubber som er bedre til talenter, og det vil man også være.

Det mere problematiske er at der virkelig er gang i svingdøren, på alle positioner, og det er først når man har en helt klar og tydelig strategi i et sammentømret setup, at man begynder at lykkes med talentudviklingen. Det har de haft i mange mange år i de fleste andre klubber, vi er lige startet ved år-0 igen igen.

Man kan håbe at Jesper Ørskov er ansat som ny talentchef, fordi han kan bringe noget nyt, som kan flytte talentarbejdet. Jeg har dog svært ved at se en tidligere fodboldagent, have sine kompetencer indenfor udvikling af talenter, han er nok stærkere til at spotte dem. Men jeg håber han bliver en stor succes, for det er der godt nok behov for.

I øvrigt kan de to U-17 mesterskaber i 2018 og 19, jo også skyldes at flere af de andre klubber havde tynde årgange, og derfor flyttede de bedste U17 spillere på U19, mere end det er fordi AGF lige pludselig skulle være Danmarks bedste talentudviklere. Det forklarer i hvert fald også hvorfor de som U19 endte midt i tabellen. I de efterfølgende år har AGF ikke været i nærheden, og senest ville U19 have rykket ned, hvis det havde været muligt.

Jeg er ikke imponeret over udviklingen i AGF talent, det er mildest talt pinligt, at man ikke kan få mere ud af det kæmpe opland. Senest dokumenteret i går, ved at U15, U17 og U19 alle fik røvfuld på hjemmebane til Silkeborg!

Jeg siger ikke, GR lyver slet ikke, men jeg kan simpelthen ikke få påstanden om Stampe ånden lever i talentafdelingen til at passe med, cheftræneren for 1. holdet står for det stik modsatte og var vel også en af årsagerne til han blev hentet ind.
Jeg er med på, DN ikke har ansvaret for talentudviklingen, men hans moderne mandskabsbehandling står i skærende kontrast til kæft, trit og retning, som iflg. Glen åbenbart er ønsket hos talenterne.
Det skriger til himlen noget ikke stemmer overens. Enten Glen overdriver eller en eller flere personer med ansvaret for talenterne er håbløs inkompetente.

Back