Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Talentarbejdet i AGF
T-Knogle said:
Sp?rgsm?let er om DN bliver gr?dig og g?r efter bronzemedaljerne og derfor fortsat er t?vende med at bringe talenterne i spil, eller om han tror p? at det godt kan lade sig g?re at str?be efter det h?jest mulige niveau og samtidig bruge talenterne p? vejen.
Er sikker p? han er gr?dig men jeg er ogs? sikker p?, at han mener det kan g?res med brug af talenter hist og pist. Vi har i forvejen en del unge spillere p? eller t?t p? startelleveren og det vil formentlig s?tte lidt begr?nsninger - de er dog ikke udviklet i klubbens egen talentafdeling og derfor vil de indimellem ikke g?lde i en diskussion om talenter :-) Men de har alts? indflydelse p? gennemsnitsalderen og erfaringen i de spillede 11.

T-Knogle said:
En ting er sikkert de talenter der vandt U17 Mesterskabet for nogle ?r siden har alderen nu og brug for regelm?ssig spilletid for at kunne tage det n?ste trin. Jeg synes ikke at Tingager og Hausner faldt igennem mod Randers, tv?rt imod s? kom Randers ikke frem til mere end 2 chancer i hele kampen. Midtbanen i g?r mod AaB med f?rst Hvidt og siden Albert Gr?nlykke var spilstyrende i store dele af kampen og Anbo har noget i sit spil som kunne blive rigtigt sp?ndende hvis han fik regelm?ssig spilletid.
Hvidt har v?ret i truppen noget tid og ligner en der l?bende udvikler sig - det ser mere og mere stabilt ud fra hans side. Vi skal indimellem huske, at han "kun" er 20 ?r men det er naturligvis ogs? ved at v?re tid, til at han skal tage det endelige skridt.
Anbo kom med i truppen sidste ?r men har v?ret sat tilbage af Munksgaard og Diks. Mon ikke sidstn?vnte er v?k til sommer og Anbo formentlig kommer til at agere backup - det vil v?re n?rliggende.
Gr?nb?k skifter f?rst ungdomskontrakten ud til sommer og bliver fuldtidsproff - det bliver sp?ndende det kommende ?r.

De tre sammen med Lunding, Kaastrup og ikke mindst Hausner ser s?rdeles sp?ndende ud og kan forh?bentlig udg?re fundamentet om nogle ?r.

Jeg tror ikke p? vi kommer til at lave en Fcn og k?re all-in med de yngste hele tiden. Det p? trods af vi efterh?nden burde kunne stille et fornuftig hold, hvor alle vil v?re under 25 ?r. Vi har en del unge spillere i truppen udover de n?vnte: TK, Daniel Gadegaard, Duncan, Diks, Gersbach, Links, Munksgaard, Bundu, Thorsteinsson, Eskelinen.........

Sp?ndende opstilling det kunne give:
                          Eskelinen

Diks - Munksgaard - Hausner - Gersbach

Hvidt - Thorsteinsson - Gr?nb?k

Lunding - Bundu - Links

Ovenst?ende er blot ud fra dem vi kender bedst men p? en b?k vil stadig v?re Anbo, Diks, Duncan, Kaastrup mv. Det er naturligvis ren spekulation men det kan m?ske se ganske sp?ndende ud om nogle ?r.

Aarhus Fremad vandt i dag 1-0 over Helsing?r og skal nu hente tre point mere ind p? Helsing?r i de fire sidste runder for at rykke op i 1. division. De havde v?ret a point med Helsing?r, hvis de i sidste weekend havde f?et mere end 1-1 i sidste minut ud af at v?re 11 mod 10 i den sidste halve time.

Rykker Fremad op, vil det v?re meget oplagt at s?tte spillere som Gadegaard, Lassen og Bager, m?ske ogs? Lunding p? gr?s i 1. division. Det vil v?re s? fordelagtigt, at Fremad for min skyld m? leje dem for symbolske bel?b.

Jakob Marschner said:
Rykker Fremad op, vil det v?re meget oplagt at s?tte spillere som Gadegaard, Lassen og Bager, m?ske ogs? Lunding p? gr?s i 1. division. Det vil v?re s? fordelagtigt, at Fremad for min skyld m? leje dem for symbolske bel?b.
P? trods af en fortl?bende debat blandt fans omkring udlejning til 1 div. af unge spillere, s? er det vel ikke noget vi har praktiseret? Eller husker jeg forkert?

P? trods af en fortl?bende debat blandt fans omkring udlejning til 1 div. af unge spillere, s? er det vel ikke noget vi har praktiseret? Eller husker jeg forkert?

[member=56]Martinstranger[/member]?

Mere end f?r vil jeg da sige. Vi har alene i denne s?son haft Th?gersen udlejet til forskellige klubber nu i 1.division, og Gribenco udlejet p? Island, Toutouh udlejet i Norge for at se om vi kunne f? ham igang, og Kaastrup i Dortmund.

S? nej det er ikke prim?rt til 1.division, men udlejning er udlejning.

Fordelene ved at leje ud til et Aarhus Fremad i 1. division har vi til geng?ld vendt f?r: De udlejede vil stadig kunne spille fodbold p? fuld tid, tr?ne p? Fredensvang om formiddagen og med Fremad om eftermiddagen, og s? f? kamptr?ning i 1. division. For Aarhus Fremad kan 3-4 lejede af vores spillere bidrage til at holde dem oppe.

Vi skal selvf?lgelig ikke g?re det med f?rste b?lgen af de unge: Hvidt, Hausner, Kaastrup, Erlykke og Anbo. Lunding er vel p? vippen for tiden. Vi skal g?re det med den anden b?lge, som vi ikke betragter som parat til ligaen. Og f?rst skal Fremad lige rykke op. Fidusen ved at leje dem ud vil fordufte, hvis det skal v?re til 2. division.

Fordelene ved at leje ud til et Aarhus Fremad i 1. division har vi til geng?ld vendt f?r: De udlejede vil stadig kunne spille fodbold p? fuld tid, tr?ne p? Fredensvang om formiddagen og med Fremad om eftermiddagen, og s? f? kamptr?ning i 1. division. For Aarhus Fremad kan 3-4 lejede af vores spillere bidrage til at holde dem oppe.

Vi skal selvf?lgelig ikke g?re det med f?rste b?lgen af de unge: Hvidt, Hausner, Kaastrup, Erlykke og Anbo. Lunding er vel p? vippen for tiden. Vi skal g?re det med den anden b?lge, som vi ikke betragter som parat til ligaen. Og f?rst skal Fremad lige rykke op. Fidusen ved at leje dem ud vil fordufte, hvis det skal v?re til 2. division.
[member=113]Jakob Marschner[/member]? 

Jeg er helt enig i, at udlejning til Brabrand og Fremad (andre klubber) hvor spillerne stadig kan bevare tilknytning med AGFs tr?ning p? et vist niveau sl?r udlejning til andre 1.divisionsklubber. Stage var jo i Brabrand, hvor vi havde rigtig godt styr p? hvordan det gik ham.

Stig AKA Frank Heskj?r said:

[member=113]Jakob Marschner[/member]?

Jeg er helt enig i, at udlejning til Brabrand og Fremad (andre klubber) hvor spillerne stadig kan bevare tilknytning med AGFs tr?ning p? et vist niveau sl?r udlejning til andre 1.divisionsklubber. Stage var jo i Brabrand, hvor vi havde rigtig godt styr p? hvordan det gik ham.
Jeg er ikke uenig i fordelene og kan sagtens se en ide i det.

Syntes bare ikke det giver mening, at vi har debatteret det de sidste + 15 ?r og klubberne tilsyneladende ikke har haft samme interesser. Det kan selvf?lgelig v?re det bliver n?ste ?r:-)

Mere end f?r vil jeg da sige. Vi har alene i denne s?son haft Th?gersen udlejet til forskellige klubber nu i 1.division, og Gribenco udlejet p? Island, Toutouh udlejet i Norge for at se om vi kunne f? ham igang, og Kaastrup i Dortmund.

S? nej det er ikke prim?rt til 1.division, men udlejning er udlejning.
Det er din holdning men (ihvertfald) de to af dem havde man opgivet. Det var vist mest et sidste ?jebliks fors?g for dem.

Skal den sk?res endnu skarpere, s? er det vel begr?nset hvad vi har haft af udlejninger til Aarhusianske klubber.

Det er din holdning men (ihvertfald) de to af dem havde man opgivet. Det var vist mest et sidste ?jebliks fors?g for dem.

Skal den sk?res endnu skarpere, s? er det vel begr?nset hvad vi har haft af udlejninger til Aarhusianske klubber.

Jamen vi er mere enige end som s?. Jeg tror Gribenco og Toutouh varfors?g p? at f? gang i dem, som sidste h?b ja. Samtidig sparer man l?nnen, og dermed er det jo et alternativ til at opsige aftalen.

Th?gersen og Kaastrup virker mere til at man tror p? dem, men at de spiller p? positioner hvor man ikke kan se dem f? spilletid i n?r fremtid, og kunne have godt af spilletid inden det er planen at f? dem hjem igen.

Jeg kan sagtens forst? vi ikke har haft flere udlejninger. Det kr?ver jo spillere som pr?sterer, eller har specielt talent f?r der er klubber der er interesseret i at leje dem frem for at hente en anden p? permanent aftale. Klubber i 1.division lever jo af at udvikle spillere og s?lge dem, hvor kun f? af klubberne har chance for at rykke op.

Martinstranger date=1592683116 said:
Det er ogs? begr?nset, hvor mange aarhusklubber der har ligget i den n?stbedste r?kke. Sidst var det Brabrand for to ?r siden. Dengang lejede vi Michael Zacho ud til dem. Det mundede ikke ud i, at vi tog ham tilbage, men han fandt da vej til startopstillingen i Brabrand. 

Jeg t?nker at vi skulle begynde at leje nogen ud, som vi rent faktisk tror p? har en fremtid i klubben og ikke bare dem vi egentlig har opgivet.

SteenA said:
Martinstranger date=1592683116 said:
Det er ogs? begr?nset, hvor mange aarhusklubber der har ligget i den n?stbedste r?kke. Sidst var det Brabrand for to ?r siden. Dengang lejede vi Michael Zacho ud til dem. Det mundede ikke ud i, at vi tog ham tilbage, men han fandt da vej til startopstillingen i Brabrand.

Jeg t?nker at vi skulle begynde at leje nogen ud, som vi rent faktisk tror p? har en fremtid i klubben og ikke bare dem vi egentlig har opgivet.
Det er jeg ikke uenig i men er der problemstillinger vi overser?

Som jeg skriver, har det v?ret diskuteret i +15 ?r og uden der rigtig er sket noget. Kan det v?re AGF ikke har interessen eller kan det v?re Fremad, Brabrand mv. som ikke har interessen?

Det kan ogs? v?re, at vores trup blot har v?ret for ringe i alle ?rene og der ikke har v?ret talenter af god nok kvalitet.

Som jeg skriver, har det v?ret diskuteret i +15 ?r og uden der rigtig er sket noget. Kan det v?re AGF ikke har interessen eller kan det v?re Fremad, Brabrand mv. som ikke har interessen? 

Det kan ogs? v?re, at vores trup blot har v?ret for ringe i alle ?rene og der ikke har v?ret talenter af god nok kvalitet.

Hvorfor tror du personligt at FCN ikke lejer spillere ud til 1.division? Eller at BIF ikke rigtig g?r det? Bare s?dan af nysgerrighed. 
FCM fors?gte sig med en ny variant hvor de k?bte+udlejdede en spiller til Horsens som en del af en anden aftale. 

Jeg ser Corlu som et af de tydeligste eksempler p? en succesfuld udlejning for BIF, og Ante Erceg som en udlejning der ogs? er god for BIF af en anden grund. Begge er de udlejet til superligaklubber, og handler jo om at de er langt bedre end dem vi har kunne leje ud/undv?re. Ante Erceg blev hentet i hajduk Split (af Troels Bech et halvt ?r f?r Zorninger stoppede) med disse ord:

- Vi har fulgt Ante i det seneste ?rs tid og scoutet ham v?ldig grundigt, s? vi ved, hvad vi f?r. Og s? m?rkede vi jo p? egen krop, hvor kynisk en m?lscorer han er, da vi m?dte Hajduk Split sidste sommer.
Ganske sjovt at l?se hvor meget de "vidste hvad de fik", haha... S?dan dummer alle sportschefer sig fra tid til anden, ligesom PC med Riel og Mmaee. Og det der med at sige man har fulgt dem et ?rs tiden inde reflekterer jo bare d?rligt tilbage p? dem selv n?r spilleren flopper. 

Men n?r BIF kan udleje ham til EfB som var oprykker, og udlejer Corlu som var oprykker, s? t?nker jeg at det mere er den vej man kunne g?, hvis man havde gode nok spillere til det..
Det kunne v?re en Kaastrup, Hvidt, Lunding eller Ammitzb?l der kunne udlejes ift vores rammer. Hvidt har vi dog selv haft brug for, mens Kaastrup har kunne tr?kke en endnu st?rre adresse, men nok ville have takket ja til spilletid i superligaen. Lunding og Ammitzb?l er begge interessante, men m?ske ikke det en oprykker leder efter. 

Hvorfor er Erceg og Corlu det s?? Det er ganske enkelt en h?jere hylde CV-m?ssigt. Det er spillere fra Hajduk Split og Roma vi taler om. Ikke talent-reserver i AGF. S? alts? det handler helt sikkert om niveauet.

Hvorfor tror du personligt at FCN ikke lejer spillere ud til 1.division? Eller at BIF ikke rigtig g?r det? Bare s?dan af nysgerrighed.
FCM fors?gte sig med en ny variant hvor de k?bte+udlejdede en spiller til Horsens som en del af en anden aftale.
M? indr?mme det er AGF jeg f?lger og ikke har det store kendskab til de andres udlejninger.

Mit umiddelbare indtryk er at FCM er storudlejer - det er vist k?b ind i bundter og de satser p? et par stykker lykkes (en form for moderne slavehandler). De andre er lidt spredt men mener da ogs? Fck har haft en del spillere p? gr?s andre steder i l?bet af tiden. For Fcns vedkommende er det nok ikke muligt, at udleje s? unge spillere som de skal ned i - de s?lger fra den aldersklasse som andre vil udleje:-)

Ideen dukker l?bende op og mange fans syntes det er en fantastisk ide men hvorfor g?r klubben det s? ikke.
M?ske har truppen v?ret for smal og talenterne for d?rlige men er truppen s? meget st?rre nu? Vil vi v?re klar til at ?ndre p? den nuv?rende strategi?
M?ske ?nsker klubben blot selv at udvikle spillerne via ungdomsafdelingen og mener de bliver matchet bedst der?

Martinstranger said:

M? indr?mme det er AGF jeg f?lger og ikke har det store kendskab til de andres udlejninger.

Mit umiddelbare indtryk er at FCM er storudlejer - det er vist k?b ind i bundter og de satser p? et par stykker lykkes (en form for moderne slavehandler). De andre er lidt spredt men mener da ogs? Fck har haft en del spillere p? gr?s andre steder i l?bet af tiden. For Fcns vedkommende er det nok ikke muligt, at udleje s? unge spillere som de skal ned i - de s?lger fra den aldersklasse som andre vil udleje:-)

Ideen dukker l?bende op og mange fans syntes det er en fantastisk ide men hvorfor g?r klubben det s? ikke.
M?ske har truppen v?ret for smal og talenterne for d?rlige men er truppen s? meget st?rre nu? Vil vi v?re klar til at ?ndre p? den nuv?rende strategi?
M?ske ?nsker klubben blot selv at udvikle spillerne via ungdomsafdelingen og mener de bliver matchet bedst der?
Lige nu er Daniel Th?gersen udlejet til et af topholdene i 1. Division, Kolding, Aleksander Ammitzb?ll er udlejet til FK Haugesund i Norge og Magnus Kaastrup er udlejet til Dortmund i Tyskland.

Haugesund og Dortmund blev valgt fordi tr?nerteamet og den sportslige ledelse har nogle kontakter til de to klubber, og jeg kunne forestille mig at det er det samme med Kolding. Inden Th?gersens udlejning til et tophold i 1. Division blev han udlejet til et bundhold N?stved, han har spillet fast begge steder, s? jeg t?nker at klubberne bliver valgt for at matche spilleren bedst muligt efter deres aktuelle niveau.

Den matchning man kan f? i 2. Division er m?ske ikke s? meget bedre end det man f?r i reserveligaen, der er i hvert fald ikke tradition for at leje spillere ud til 2. Division, de talenter man satser p? i AGF er nok p? et h?jere niveau, ellers f?r de ikke kontrakt.  S? jeg er da ikke helt enig i at klubben ikke udlejer, og hvis Brabrand eller Aarhus Fremad spillede fast i 1. Division er jeg sikker p? at de ogs? ville blive valgt til de talenter hvor det giver mening.

Martinstranger date=1592689203 said:

Jeg tror at det er en kombination af de ting du skriver plus m?ske at spillerne selv ikke ?nsker det.

Man skal ikke tage fejl af, at der er stor v?rdi af at v?re en del af tr?ningsmilj?et p? Fredensvang, kontra at tr?ne i Fremad eller Brabrand. Jeg mener faktisk ogs? at have h?rt PC udtale noget i den retning p? et tidspunkt. For den enkelte ambiti?se spiller f?les det m?ske ogs? st?rre at v?re en del af vores kamptrup af og til, end at skulle befinde sig i glemslen i en lavere r?kke. Skal vi udleje st?rre talenter, s? vil det v?re ideelt med en model, hvor de fortsat kan tr?ne med i AGF et par gange om ugen.

For 1. divisionsklubben er det naturligvis ogs? sjovere at udvikle p? deres egne spillere. Incitamentet til at sige ja til en lejeaftale er jo lidt det samme som vi selv har. Det skal v?re en spiller der kan bidrage og det vil v?re en bonus, hvis det er muligt at beholde spilleren efterf?lgende. De udlejninger vi hidtil har haft har v?ret af kategorien "kontrakten udl?ber snart, vi evaluerer spilleren i den sidste tid ved at leje ham ud". Det har den forskel, at spilleren har st?et uden kontrakt efter endt lejem?l. Hvis AGF s? har ?nsket at forl?nge derefter var det bare ?rgerligt. Ellers var muligheden der jo for at den lejende klub kunne beholde ham.

Hvis vi virkelig skal f? noget ud af det her, s? skal vi sende spillere afsted med v?sentlig mere kvalitet. Spillere, som f.eks. vil kunne forst?rke Aarhus Fremad, hvis de f?r den overraskende oprykning, hvor de som udgangspunkt vil v?re k?mpefavorit til at rykke ned igen n?ste ?r p? grund af en historisk st?rk n?stbedste r?kke (sk?ret ned til 12 hold og med tre nedrykkere fra superligaen). 

SteenA said:
Tom date=1592724582 said:
Kaastrup er netop blevet l?st fra sit engagement i Dortmund.
Han har ogs? v?ret skadet i for?ret, desv?rre. S? ikke nogen fed transfer i denne omgang.
Jeg tror det kan blive lidt held i uheld hvis han i stedet kommer hjem og sl?r igennem inden han s? bliver solgt. Det afh?nger selvf?lgelig lidt af hvad vi kunne have f?et for han hvis han ikke var blevet skadet og det kr?ver m?ske vi kan forl?nge kontrakten, men han er jo et stort talent. Udover en mulig h?jere salgspris senere er der ogs? en st?rre v?rdi for klubben i at spillerne f?rst sl?r igennem her inden de bliver solgt.

Dennis Bjerre skriver p? Twitter, det ikke er hans indtryk, at der er den store tiltro til Lunding.

Det vil godt nok g?re mig ked af det,
Som jeg h?rer det er der mentale udfordringer. Det er jo ogs? vildt at han kan g? fra at f? en SUPER-START, og blive sammenlignet med den nye Martin J?rgensen, og s? forsvinde som i FULDST?NDIG V?K. Ikke et kv?k har vi h?rt til/om ham.

Back