New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 362K
AGF satser på et akademi i Uganda.

Nu er der nok nogen som kommer råbe købeklub og at vi ikke er bedre end FCN FCM 😀
Interessant.

El Cambio er et eksisterende fodboldakademi grundlagt af danskeren Thomas Thor tilbage i 2016.

Thomas Thor er tidligere fodboldtræner i Right To Dream Academy, den storstilede talentsatsning i Ghana og nabolandene, der arbejder tæt sammen med FC Nordsjælland, ligesom han også har været ungdomstræner i FCN.

AGF får ikke nogen ejerandel i akademiet men indgår en flereårig samarbejdsaftale og kommer også til at bidrage finansielt til El Cambios arbejde i Uganda.

Så det kan også handle om et samarbejde, hvor vi henter talenter til vores eget akademi på Fredensvang.

Jeg har ført, snakket om at AGF skal gå ind på ikke udforsket markeder og Uganda hører bestemt til i den kategori. Det er virkelig godt set, big thumbs up MEN for der er et men, det etiske altså der bliver taget hånd om dem som ikke kommer igennem nåleøjet og de får en anstændig løn og arbejdsforhold.
Der må simpelthen ikke kunne sættes en finger på det etiske.

Jeg har ført, snakket om at AGF skal gå ind på ikke udforsket markeder og Uganda hører bestemt til i den kategori. Det er virkelig godt set, big thumbs up MEN for der er et men, det etiske altså der bliver taget hånd om dem som ikke kommer igennem nåleøjet og de får en anstændig løn og arbejdsforhold.
Der må simpelthen ikke kunne sættes en finger på det etiske.
Det kan jo være, at der var en grund til at Thomas Thor stoppede samarbejdet med FCN / Right to Dream?
Jeg ved godt at ord kan være taknemmelige, men han skriver da de rigtige ting:

Om​

Welcome to my philosophy.

I believe that football environments can be changed in favor of the player's development, in which the person is more important than the player.
The person will then affect the player.

I love the basic element in playing football – internal drive and joy.
It must be preserved and developed, not taken away.

I believe in that elite environment must be safe and that development is done best here.

I believe that happy football players on and off the pitch performs better.

I believe that the players will work harder and more motivated than they do today, if they feel accepted and with responsibility.

I believe that in the development of creative, reflective and self-managing footballers we find top level!

Do you believe in the same thing - come along and create the alternative :)

Visit us: www.elcambioacademy.com

Det kan jo være, at der var en grund til at Thomas Thor stoppede samarbejdet med FCN / Right to Dream?
Jeg ved godt at ord kan være taknemmelige, men han skriver da de rigtige ting:

Ja, der bliver sagt de rigtige ting og der bliver skrevet de rigtige ting i artiklen (som mest lyder som PR) men kan forholdene gennemgå en grundig fest? Det er altid min bekymring, når vi snakker afrikansk talentudvikling. Så en dokumentar for nogle år siden om franske klubbers helt horrible behandling af de tusindvis af unge afrikanske spillere som har været gennem fransk fodbold.

Last edited:
AGF satser på et akademi i Uganda.

Nu er der nok nogen som kommer råbe købeklub og at vi ikke er bedre end FCN FCM 😀

Jeg hilser det nu velkommen 👍
Jeg bemærker i øvrigt lige denne sætning fra artiklen:

El Cambio har flere markante danske navne som ambassadører, herunder Rasmus Højlund, Kasper Hjulmand og Brian Laudrup.

Ja, der bliver sagt de rigtige ting og der bliver skrevet de rigtige ting i artiklen (som mest lyder som PR) men kan forholdene gennemgå en grundig fest? Det er altid min bekymring, når vi snakker afrikansk talentudvikling. Så en dokumentar for nogle år siden om franske klubbers helt horrible behandling af de tusindvis af unge afrikanske spillere som har været gennem fransk fodbold.
Ja, det er jo hans LinkedIn reklame for sig selv. Men der kunne han jo også have valgt at fokusere mere på sit output i forhold til slutkunderne. Altså det hårde arbejde og det gode udbytte som en køber kan få ud at at hente en godt disciplineret spiller. Det er jo et fokus han selv vælger, at han vil uddanne hele mennesker, som skal være glade i processen. Men selvfølgelig bliver sådan noget altid tryktestet - og man må jo også bare indse at det også kræver det hårde arbejde og disciplinen at få et talent til at blomstre.

Så kom nyheden også fra moderskibet:

Jacob Nielsen er meget imponeret over det projekt, han har set i Uganda.

- I mine 20 år i fodbold har jeg ikke set et så professionelt og gennemarbejdet projekt som dette. Thomas Thor har helt fra bunden opbygget et unikt akademi, der med stor social ansvarlighed giver drenge og piger muligheden for - ikke alene at forfølge drømmen om at blive professionelle fodboldspillere, men også en uddannelse under trygge forhold.
El Cambio bygger på en trebenet filosofi med fokus på uddannelse, fodbold og karakteropbygning.

-Uddannelse er helt centralt for alt, hvad vi laver på akademiet. Samtidig mener vi, at vi har et set up omkring vores fodbolduddannelse, som gør os i stand til at udvikle fodboldspillere i verdensklasse. Men det er lige så vigtig en del af vores filosofi, at opholdet på akademiet skal være karakteropbyggende, så de unge mennesker bliver fremtidige rollemodeller i Uganda, siger stifter af akademiet, Thomas Thor.

Der kunne også være en rigtig flot mulighed for at få nogle af pigerne op til Kvindeholdet. Det skal være fordi de er dygtige nok og ikke bare et markedsføringsstunt, men det vil være en virkelig god udvikling, hvis man kan give nogle af de her piger nogle muligheder, som de ellers ikke så ofte har. Heldigvis har de mange flere muligheder i dag en for få år tilbage, men jeg kan virkelig godt li' når elite og socialt ansvar går hånd i hånd. Og så er jeg helt enig med alle jer, der også skriver, at vi skal være rigtig rigtig dygtige til "de der ikke klarer skiftet" - her kunne vi måske også blive en del dygtigere for alle vores unge spillere. De kunne være fedt, hvis der var lidt mere fokus på "vejen væk" fra elitefodbold, så de unge ikke totalt mistede lysten til fodbold bare fordi man ikke lige klarede de sidste nåleøje.

Jeg syntes det lyder rigtig spændende, jeg har i flere år ønsket at AGF skulle prøve noget mere med spillere fra Afrika.
Men med et stort fokus på det etiske som andre har nævnt.
Jeg har selv boet i flere år i Afrika og har set hvor stor forskel uddannelse og støtte kan gøre.

Der er en artikel fra Mediano omkring Thomas Thor som jeg syntes stiller projektet i et godt lys.

Der skulle også i efteråret komme en rejsedokumentar fra Anders Agger som har besøgt akademiet.

Der kunne også være en rigtig flot mulighed for at få nogle af pigerne op til Kvindeholdet. Det skal være fordi de er dygtige nok og ikke bare et markedsføringsstunt, men det vil være en virkelig god udvikling, hvis man kan give nogle af de her piger nogle muligheder, som de ellers ikke så ofte har. Heldigvis har de mange flere muligheder i dag en for få år tilbage, men jeg kan virkelig godt li' når elite og socialt ansvar går hånd i hånd. Og så er jeg helt enig med alle jer, der også skriver, at vi skal være rigtig rigtig dygtige til "de der ikke klarer skiftet" - her kunne vi måske også blive en del dygtigere for alle vores unge spillere. De kunne være fedt, hvis der var lidt mere fokus på "vejen væk" fra elitefodbold, så de unge ikke totalt mistede lysten til fodbold bare fordi man ikke lige klarede de sidste nåleøje.
Virkelig godt perspektiv til debatten!

Jeg syntes det lyder rigtig spændende, jeg har i flere år ønsket at AGF skulle prøve noget mere med spillere fra Afrika.
Men med et stort fokus på det etiske som andre har nævnt.
Jeg har selv boet i flere år i Afrika og har set hvor stor forskel uddannelse og støtte kan gøre.

Der er en artikel fra Mediano omkring Thomas Thor som jeg syntes stiller projektet i et godt lys.

Der skulle også i efteråret komme en rejsedokumentar fra Anders Agger som har besøgt akademiet.
Artiklen findes også som podcast her:

Jeg har lige sakset en kommentar fra en bruger på bold. Hvis det er rigtigt det han skriver, så lyder det meget interessant på fodbolddelen, omend Uganda ikke er det første man forbinder med fodboldspillere i topklasse.

Jeg har tidligere været i Uganda på netop dette akademi (deraf mit brugernavn), og de her spillere er voldsomt dygtige. Jeg har også tidligere været i en dansk eliteklub, og det er svært at sammenligne 100%, men min vurdering er, at de ugandiske spillere har et langt højere fysisk og teknisk niveau end jævnaldrende danskere.

Så er det selvfølgelig en stor ubekendt med transitionen fra Uganda til det kolde nord, men det går jo fint for FCN´s afrikanere, så mon ikke det lykkes her også.

Lad mig bare gøre det klart, at der i allerhøjeste grad er tale om et elitært akademi på fodbolddelen. Man har ikke ret meget konkurrence fra andre akademier i hele landet, hvilket giver en ret unik konkurrencefordel i sin rekruttering af de bedste unge spillere i landet.

Jeg bliver slet ikke overrasket, hvis vi ser ugandere blive solgt for store beløb, og jeg tror AGF gør sig en ENORMT god aftale her. Det bliver i hvert fald vildt spændende at følge

Back