Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Talentarbejdet i AGF
AGF spiller i dag reserveholdskamp mod AaB kl 14 p? fredensvang.  Reserveligakamp p? Fredensvang i dag - AGF Fodbold

Lunding spiller med, s? han m? v?re kommet sig oven p? skaden, og er ved at blive k?rt klar, mens Hvidt stadig er helt ude. Der er et har spillere jeg slet ikke kender "Mikkel Lassen, Jacob Reus, Oliver Smith, Jacob Trenskow og Majaliwa Msabaha" De andre har efterh?nden v?ret med l?nge, og gjort sig bem?rket. Og ja, s? er der jo flere spillere der kontinuerligt f?r spilletid for superligaholdet ogs?. St?rk trup i en reserveholds-liga m? man sige..

AGF's trup:?
Kasper T. Kristensen, Daniel Gadegaard, Sebastian Hausner, Daniel Th?gersen, Magnus Anbo, Alex Gersbach, Alexander Ammitzb?ll, Kasper Lunding, Patrick Mortensen, Alexander Ammitzb?ll, Bror Blume, Nicolai Poulsen, Mikkel Lassen, Albert Gr?nlykke, Jacob Reus, Oliver Smith, Jacob Trenskow og Majaliwa Msabaha

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Der er et har spillere jeg slet ikke kender "Mikkel Lassen, Jacob Reus, Oliver Smith, Jacob Trenskow og Majaliwa Msabaha" De andre har efterh?nden v?ret med l?nge, og gjort sig bem?rket.
Er par af dem du n?vner gjorde sig ogs? bem?rkede sidste ?r, om ikke andet falder en spiller som Jacob Reus lidt i ?jnene fordi han deler navn med Marco, men der er ogs? nye navne i truppen og et par tilbagevendte, der bliver n?vnt her: U19 vil diktere spillet - AGF Fodbold
Der var ogs? et interview med Fatah Abdirahman fra AGF tv som jeg s? et andet sted og ikke kan finde igen.

Det er fint at se spillere der vender tilbage. Sauer kan fort?lle de andre der ikke er noget ved at tage til Silkeborg og har m?ske taget Korsgaard Schmidt med sig tilbage og hvis det er gode talenter vi har hentet i Randers g?r det jo heller ikke noget. Vi har vel f?et stoppet tabet af store talenter til FCM, men det er naturligvis ogs? en k?mpe fordel hvis vi i stedet kan hente nogle af dem i andre klubber hertil. N?r akademiet er p? plads kan det ogs? bliver fra klubber lidt l?ngere v?k.

Stig AKA Frank Heskj?r date=1566293467 said:
Der er et har spillere jeg slet ikke kender "Mikkel Lassen,
Mikkel M?ller Lassen er jo en af vores faste u-landsholdsspillere (fra u-16 til nu u-18). Han besidder i ?vrigt den praktiske evne at kunne spille b?de h?jreback og midtforsvarer. S? han bliver erstatningen for Alexander Juel Andersen i fremtiden. Han har i ?vrigt v?ret en del af superliga-kamptruppen et par gange.

Winther said:
Stig AKA Frank Heskj?r said:
Der er et har spillere jeg slet ikke kender "Mikkel Lassen, Jacob Reus, Oliver Smith, Jacob Trenskow og Majaliwa Msabaha" De andre har efterh?nden v?ret med l?nge, og gjort sig bem?rket.
Er par af dem du n?vner gjorde sig ogs? bem?rkede sidste ?r, om ikke andet falder en spiller som Jacob Reus lidt i ?jnene fordi han deler navn med Marco, men der er ogs? nye navne i truppen og et par tilbagevendte, der bliver n?vnt her: U19 vil diktere spillet - AGF Fodbold
Der var ogs? et interview med Fatah Abdirahman fra AGF tv som jeg s? et andet sted og ikke kan finde igen.

Det er fint at se spillere der vender tilbage. Sauer kan fort?lle de andre der ikke er noget ved at tage til Silkeborg og har m?ske taget Korsgaard Schmidt med sig tilbage og hvis det er gode talenter vi har hentet i Randers g?r det jo heller ikke noget. Vi har vel f?et stoppet tabet af store talenter til FCM, men det er naturligvis ogs? en k?mpe fordel hvis vi i stedet kan hente nogle af dem i andre klubber hertil. N?r akademiet er p? plads kan det ogs? bliver fra klubber lidt l?ngere v?k.

Hvis rygtet om at s?vel OB som Br?ndby kaster sig over Daniel Th?gersen, lige s? snart der er den mindste antydning af at vi ikke vil bruge ham, s? tyder det p? at det er en meget talentfuld gruppe spillere der er kommet ind.

Jeg h?ber meget at DN og Sellas begynder at se deres vej, ogs? i kampe hvor vi har meget at spille for. Jeg mener at en spiller fra egen talentafdeling, kan noget som en spiller der er hentet ikke kan, der er mere hjerte og mere vilje til at ofre sig. Jeg synes det var tydeligt i kampene i nedrykningsplayoff sidste ?r, hvor mange af talenterne fik chancen, at holdet kunne hente mange point, ogs? i kampe hvor modstanderen var bedst. Det er normal vis kun noget tophold er i stand til, og hold som virkelig kender hinanden indg?ende fra mange ?r p? hold sammen, og det kunne holdet virkeligt godt bruge i denne s?son.

Jeg bem?rker at Anbo, Hausner og Ammitzb?ll i flere kampe er blevet udtaget til truppen, p? trods af de mange nyindk?b. Desuden er der iflg. Stiften stor tiltro til Hvidt, n?r hans skade er overst?et. S? de er t?ttere p? at spille end tidligere, og det ville godtnok v?re fedt hvis Anbo, Hausner, Th?gersen, Hvidt, Lunding og Ammitzb?ll snart kunne f? en masse kampe sammen i superligaen, ikke bare for deres skyld, men ogs? fordi det vil give bedre resultater med en gruppe spillere fra egen talentafdeling, der kender hinanden indg?ende og er villige til at ofre sin h?jre arm for at vinde.

Da vi skrev med Alex Gersbach, da skrev stiftens Kim Robin Graahede s?dan her:
https://twitter.com/KimRobin75/status/1148129676021420032?s=20

#ultratwitteragf Australske Alex Gersbach bliver pr?senteret som ny AGFer i dag. Det er IKKE ensbetydende med, at der er et salg af H?jer p? vej. Slet ikke. M?let er ?get konkurrence p? pladsen og et muligt udleje af Th?gersen kan derfor komme p? tale.

Stig AKA Frank Heskj?r date=1566299345 said:
Da vi skrev med Alex Gersbach, da skrev stiftens Kim Robin Graahede s?dan her:
https://twitter.com/KimRobin75/status/1148129676021420032?s=20

#ultratwitteragf Australske Alex Gersbach bliver pr?senteret som ny AGFer i dag. Det er IKKE ensbetydende med, at der er et salg af H?jer p? vej. Slet ikke. M?let er ?get konkurrence p? pladsen og et muligt udleje af Th?gersen kan derfor komme p? tale.
Tja... Og hvor har han mon den information fra? T?nker man s? videre, s? kan man m?ske forestille sig, at den person ikke har haft nogen interesse i at udtale, at man nu g?r m?lrettet efter at s?lge H?jer hurtigst muligt. 

Men det ville da v?re gl?deligt, hvis vi kunne n? frem til at have to lige gode spillere til alle pladser p? holdet. Det er jo n?rmest FCK/FCM-tilstande.

Jeg har en fornemmelse af, at PC spillede (for) h?jt spil, da FCK fik Boilesen skadet og skulle finde en erstatning. Vi f?r nok ikke 10 mill. for H?jer, men nu m? vi se. Det vil v?re gl?deligt at v?re godt d?kket ind i efter?ret, hvis der ikke kommer noget skifte, men omvendt er det ikke rigtig en position hvor man ?nsker at rotere for meget mellem to spillere og normalt giver det heller ikke noget at skifte en venstreback ud i l?bet af kampen, hvis han ikke er skadet. S? Gersbach kan da godt ende med at blive noget rusten, hvis han bare skal g? p? sidelinjen indtil for?ret. Det g?r heller ikke noget godt for hans chancer p? det australske landshold.

Det er godt nok om Bundu men det drejer sig om transition fra talent til Superligaspiller https://stiften.dk/agf/Bundu-er-tilbage-paa-landsholdet-Han-kan-blive-rigtig-rigtig-god/artikel/596840

Der er nogle gode pointer i artiklen omkring den udvikling han har skullet igennnem https://stiften.dk/agf/Bundu-er-tilbage-paa-landsholdet-Han-kan-blive-rigtig-rigtig-god/artikel/596840

N?r man ser p? det nye U21 landshold, s? er det ?rgerligt at ingen af de AGF talenter der har v?ret med hele vejen op igennem ungdomslandsholdene, er udtaget.

Der er spillere fra Silkeborg, Esbjerg, Vejle og OB men ingen fra AGF, der er  virkelig brug for fast spilletid til nogle af klubbens egne talenter snart, ellers forsvinder de nemt fra landstr?nerens bevidsthed.

Capellas har sit f?rste U21-landshold p? plads

T-Knogle date=1566972629 said:
N?r man ser p? det nye U21 landshold, s? er det ?rgerligt at ingen af de AGF talenter der har v?ret med hele vejen op igennem ungdomslandsholdene, er udtaget.

Der er spillere fra Silkeborg, Esbjerg, Vejle og OB men ingen fra AGF, der er  virkelig brug for fast spilletid til nogle af klubbens egne talenter snart, ellers forsvinder de nemt fra landstr?nerens bevidsthed.

Capellas har sit f?rste U21-landshold p? plads
Er alle vores talenter ikke lige en ?rgang eller to efter dem der nu kommer op p? U-21 landsholdet?

Under alle omst?ndigheder er jeg ikke s? nerv?s. N?r der startes et "nyt" U-21 landshold op er det ofte et ?jebliksbillede af hvem der f?r spilletid. Det billede kan ?ndre sig MEGET over de n?ste par ?r og jeg er p? ingen m?de nerv?s over at spillere bliver "glemt". Is?r dem der tidligere har v?ret inde over U-landsholdene vil hurtigt blive relevante, hvis de f?r fast spilletid igen. Og som Jens Stage har vist kan man ogs? sagtens komme ind i varmen t?t p? en slutrunde selvom man aldrig har v?ret en del af systemet.

S? der skal nu nok snige sige en AGF'er eller to p? det hold med tiden - og ellers har vi i hvert fald mange kandidater efter n?ste slutrunde.

De spillere der er udtaget er hovedsageligt fra ?rgang 98 og 99. ?rgang 98 har vi ikke set noget til siden vi sendte Oscar Buur afsted. Af 99'ere st?r vi med Lunding, som ikke har spillet i meget lang tid, AA og TK. Kommer Lunding tilbage i kampform fra fore?ret, er han den af de tre som nok vil v?re t?ttest p?. AA var dog med p? sidste samling med denne gruppe efter et par st?rke kampe med m?l.

Kigger man ned gennem systemet synes jeg dog det er mere ?rgerligt, at AGF kun har to spillere med i alt til de kommender samlinger. Oliver Lund (HB) p? U18 Landsholdet og Albert Gr?nb?k (CM) p? U19 Landsholdet.

Ved ikke lige hvor jeg skal poste denne, men i hvert fald en af de bedre udsendelser, hvis man vil blive klog p? fodbold generelt (og f? et indblik i en af vores st?rste rivaler ift top 6).

Et sp?ndende indspark om fodboldens mange facetter og tatik, som er sp?ndende uanset en del handler om OB. Jeg har fulgt ham siden Skive og synes allerede han der og i S?nderjyske fik utroligt meget ud af lidt.

Ham s? jeg gerne s? som n?ste tr?ner. Han vil helt sikkert v?re dygtig til at udvikle talenterne og de spillere der er. Som han ogs? er inde p? kan man styrke sig i transfervinduerne, men ogs? ved den daglige tr?ning. Jeg tror David er dygtig.

Men Michelsen endnu dygtigere. Og fodbolden g?r i en retning hvor man skal blive dygtigere til at mestre mange flere ting inden for fodbolden.

Det taktiske v?rksted - Jakob Michelsen og OB by Mediano Lab - lidt mere...

Jeg tillader mig at svare i den her tr?d, da jeg mener hele debatten om ungdomsarbejdet i AGF rettelig b?r ligge her.

Det kan lyde p? debatten som om, at vi har v?ret fuldst?ndig lallende amat?rer n?r det kommer til ?rgangene 93-98, men det er ikke helt s?dan jeg ser p? det. Det kan ogs? tit lyde s?dan, n?r man h?rer Jacob Nielsen snakke om fortiden i AGF.

AGF har faktisk produceret talenter i den periode, bare se p? Viktor Fischer og Mikkel Duelund, men problemet for AGF var, at FCM var s?rdeles aggressive i de ?r og var fantastiske til at st?vsuge hele jylland for talent med deres meget fremtidssynede talentfokus og akademi.

Det var jo ogs? som svar p? det, at Casper Bugge br?d alle skrevne og uskrevne regler om at st?vsuge hele ?stjylland for talenter helt ned i 10-11 ?rs alderen for at se, om man ved at tr?ne dem systematisk fra en tidlig alder, ville kunne skabe en ?rgang af meget talentfulde spillere. Det er s? de ?rgange vi ser f? debut p? f?rsteholdet i disse ?r og de ?rgange vi har haft succes med i u19 i de seneste s?soner.

Man har bestemt ikke st?et i en nem situation, men man har af n?d handlet meget fremadsynet ved at hente endnu yngre talenter til klubben i accepten af, at man ikke kunne holde fast p? sine bedste spillere i de ?ldre ?rgange, da man var s? langt bagefter et akademi i verdensklasse som det FCM fik stablet p? benene. S? m?tte man i stedet pr?ve at skabe talenterne og langsomt bygge den hvide tr?d op,

Det var ogs? derfor, at en af de ting jeg virkelig vil rose Jacob Nielsen for er ans?ttelsen Anders Madsen, der for alvor fik styr p? organisationen og fik udt?nkt og iv?rksat meget af det talentarbejde vi h?ster frugten af idag.

Jeg kan dog godt v?re bekymret for, om vi i virkeligheden er ved at s?tte hele det flotte talentarbejde, der har v?ret gjort over styr, for hvis vi kigger p? hvor stor en udskiftning, der har v?ret i l?bet af de seneste ?r, s? mangler vi i den grad en Per Thune eller en anden gennemg?ende figur og et samment?mret team af tr?nere, der hele tiden kan v?re med til at udvikle spillet og arbejdet og hvor man har den n?ste klar til at tage over, hvis der er en, der skulle stoppe, s? man f?r et naturligt flow som man kender det fra FCM og FCN.

Emnet bliver for?vrigt vendt i Medianos til tider glimrende podcast om AGFAGF Special , der for?vrigt meget godt afspejler de store forskelle er blandt os fans i de her ?r fra skeptikerne til de ultra positive personificeret i Jan Schoubye og Kaspar Ottosen.

Taktikfokus said:
Jeg kan dog godt v?re bekymret for, om vi i virkeligheden er ved at s?tte hele det flotte talentarbejde, der har v?ret gjort over styr, for hvis vi kigger p? hvor stor en udskiftning, der har v?ret i l?bet af de seneste ?r, s? mangler vi i den grad en Per Thune eller en anden gennemg?ende figur og et samment?mret team af tr?nere, der hele tiden kan v?re med til at udvikle spillet og arbejdet og hvor man har den n?ste klar til at tage over, hvis der er en, der skulle stoppe, s? man f?r et naturligt flow som man kender det fra FCM og FCN.
Ja, det er ikke optimalt, selvom det kan afb?des meget velfunderede strukturer. Det er vel ogs? kun delvist selvforskyldt og nogle af afgangene skyldes at det er dygtige folk, der er blevet hentet af andre klubber til stillinger i seniorafdelingen. Samtidig er Lars Friis ansat med fokus p? overgangen til f?rsteholdet, s? fokus er stigende. Det er ogs? n?dvendigt, for de andre klubber opruster jo ogs?. (Ved ikke om de smaller om den del p? Mediano, m? lige h?re det senere.)

Jeg h?ber, at Aarhus Fremad rykker op i 1. division, og at vi s? indg?r et samarbejde med dem om at sende spillere p? gr?s oppe hos dem. Fremad vandt i dag for femte gang i tr?k og f?rer nu 2. division med 19 point for otte kampe.

I dag spillede de med fem tidligere AGF?ere fra start  - mindst, jeg kan v?re ubekendt med flere, der ogs? har v?ret hos os - og fire mere p? b?nken. Deres trup rummer mindst 11 tidligere AGF?ere, og tr?ner Morten M?lkj?r kender vi jo ogs?. Han har forresten lige erhvervet den h?jeste tr?nerlicens og m? nu fungere som tr?ner overalt i verden.

Fremad skal (i hvert fald langt helst) rykke op i 1. division, hvis der virkelig skal v?re game i en aftale for os. Men s? ville de udlejede ogs? stadig kunne tr?ne med hos os i et vist omfang, de ville kunne blive boende i byen, PC og andre ville let kunne se dem, og vi ville slippe for at skulle sende en Daniel Th?gersen s? langt som til N?stved.

L?nm?ssigt b?r den ogs? ligge lige for: Fremad kan som 1. divisionsklub for min skyld leje l?s i udkanten af vores trup for helt symbolske bel?b. For dels har Fremad ingen penge, og dels er v?rdien for os, at vi kan f? l?ftet truppens aller yderste mandater ved at f? dem bedre matchet med mere kamptr?ning p? et godt niveau end de ret f? kampe i reserveligaen giver os mulighed for.

Jeg kan ikke se, at der skulle v?re s? meget at bet?nke sig p?.

Taktikfokus date=1568471276 said:
Medianos til tider glimrende podcast om AGFAGF Special
Ja, det er fedt med de podcasts, hvor de tillader sig at g? lidt mere i dybden og blandt andet ogs? f?r talt om kulturen i klubben, men jeg m? indr?mme, at det er tr?ttende at h?re p? Schoubye til tider. Jeg var ikke helt klar over, at hans forhold til JN var S? d?rligt. Han lyder virkelig bitter.

Jeg kan godt li' b?de JS og JN - men det er vildt tr?ttende at h?re deres barnagtige drillerier. Kom nu videre... synes faktisk det til tider var ?del?ggende for den ellers fine podcast, og Br?ckmann b?r en anden kritiker end JS til at udtale sig, s? fokus kan komme p? rette ting fremfor person-fnidder.

[member=184]Dichio[/member]?

Jeg h?rer kun Schouby fors?ge at holde liv i den del.

JN h?rer vi INTET til efter at David er kommet til, og k?rer superligaholdet til JNs tilfredshed. Jo mindre vi h?rer fra JN desto mere tror jeg det er sikkert at konkludere at JN er tilfreds med det han ser/h?rer omkring holdet, og kan koncentrere sig om at for?ge indt?gterne...

Jan derimod... Er chef for en afdeling der lader til at v?re meget frustrerede over, at tingene ikke er som de har v?ret. Og de klager over AGFs lukkede tr?ninger istedet for at t?nke ud af boksen. Jeg t?nker at datidens sportsjournalister kunne have kastet h?ndkl?det i ringen da klubberne lukkede for at der kunne interviewes direkte i omkl?dningsrummene... 

Nuvel. S?E og OB har for nyligt startet med at lukke tr?ningerne ogs?. OB for f?rste gang i 6 ?r. S?dan er den nye virkelighed omkring klubbernes ?nske om taktiske fordele, arbejdsro i SoMe-tider, og meget andet.

DEAL WITH IT:

U14 er i Madrid til et invitationtsst?vne og gik videre til kvartfinalen mod Barcelona Drama baner vej for kvartfinale mod FC Barcelona - AGF Fodbold

De tabte desv?rre til Barcelona men vandt n?ste kamp mod Krasnodar. Jeg er i tvivl om turneringsformatet og om de stadig er med:-)

Der er en del af de store hold med derned og ellers en god blanding. Indimellem er der et par "landshold" fra f.eks. Norge og Irland. Dejligt for de unge af f? s?dan en oplevelse:-)

Back