Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 240K
Talentarbejdet i AGF
Hvis jeg sad i bestyrelsen ville jeg prioritere som dansk klub - da vi er en udviklingsliga hvor talenterne gerne hurtigst muligt vil til udlandet - at gå efter at blive bedste i riget - dvs sige top3 og i dårlige år med udsving top5. Det sidste måske mest realistisk med de 4 stærke der er pt på talentsiden (fcm, fcn, bif og fck).

Som det økonomiske forhold er lige nu er ambitionen nok meget vanskeligt, da AGF skal gøre det bedre for færre kroner end konkurrenterne. Lige nu kunne ambitionen at være bedst af de øvrige og gå efter at være nr 5 og snyde sig ind i top4 ind i mellem, og ikke slutte dårligere end 6-7 bedste. Så at sige top3 for talenter når man ser bort fra fcn, fcm, fck, bif. Det må være mindste ambitionen for AGF.

Lige nu er vi noget efter fcn, fcm fck og bif som alle bruger mange penge og i en del år, nogle rigtig mange, har satset på talentudvikling.

Så det bliver noget med at prioritere at forsøge at tage et kvantepring, og virkelig investere i det for at få bedste talenter til klubben ved at overbevise om at det er vores hensigt at bruge dem så snart de bliver ca 18-19 år - lægge en god plan for dem individuelt. Samtidigt bliver det også et langt sejt træk - måske nok desværre mest det sidste, end kvantespringet, da det vil kræve der investeres yderligere måske 10-15 mio om året på talenterne.

De nye forbedrede rammer på Fredensvang og to år som nr 3-4 i ligaen, nyt stadion på vej - er ting som virkelig trækker i den rigtige retning ift det er attraktivt at spille i AGF - også for talenterne. At AGF også spiller attraktiv fodbold er også en væsentlig parameter for at tiltrække salgsbare talenter - den næste Damsgaard, Lindstrøm, Robert Skov, Dollberg, Skov-Olsen osv vælger naturligvis en klub der spiller attraktiv fodbold.

Man kunne drømme om en gavmild investor-gruppe af AGF-venner ville gå sammen og smide rundt ca 60 mio i et 4 års projekt (15 mio om året fordelt på fx 11 venner er ikke meget) og se hvad det kan føre med sig - mod at få pengene retur med med en %-sats gevinst oven i som tak.

Altså fx de første 70 mio der sælges egne talenter for tilbageføres til investorerne. Fx i en 50-50% deling med AGF som jo også investerer selv i projektet måske 10 mio og kommer med hele setupet (måske mere til AGF).

Det lyder af mange penge, men det er jo en 4 års plan - og hvor mange penge har fcn,bif, fck, fcm ikke solgt spillere for over 4 år? Af egne helt unge talenter. Plus sportsligt afkast af talenterne. En Jesper Lindstrøm og hans mange mål, ass og 3. sidste fod - var en væsentlig faktor i at Brøndbys overraskende mesterskab.

Plus hele profileringen af klubben i også at være blandt de allerbedste på talentdelen.

Måske man lige frem kan være heldig at investorerne vil løbe risikoen og bare få 60 mio retur og give det som rentefrit sponsorbeløb, hvis de får lidt profilering på det via projektet.

I mellemtiden kan man håbe AGF har løftet sig på transfersiden, så man selv kan foretage de investeringer der skal til i talentsektoren. Eller man får et mer-afkast på salg af helt unge via den 4 års plan. Med de priser helt unge talenter handles til, skal der jo bare 1-2 salg i fcn-størrelsen til at investorerne får pengene tilbage og AGF selv kan overtage opgaven fuldt ud.

Der er faktisk et kæmpe potentiale i hele Skandinavien, da dansk fodbold har et supergodt ry på flere måder: vi betragtes som dem der spiller det bedste fodbold, bedste talentudvikling, stærkeste liga, bedste springbræt til Europa, dejligt land at bo i (der er flere norske, svenske, islandske, finske unge der søger mod uddannelser i Danmark, end omvendt. Det er vel mest skatteordninger der får danskere den anden vej. I fodbolden er Danmark begunstiget af forskerordningen i helt op til 7 år til 33%, den er gylden at have når vi snakket et helt ungt unikt fodbold-talent som fx Andreas schjelderup, der i fcn vil kunne være på den ordning fra 16-23 år og formentlig væk længe inden udløb af ordningen). Og ja unge talenter kan også klare sig i AGF: eric, yann, hausner, albert, zach (indtil skaden), jon, bundu osv har alle gjort det fint som helt unge i AGF).

Kan man ikke finde midlerne til at konkurrence på lige fod med de 4 andre der investerer hårdt i talentsektoren, må man forsøge at være mere smarte ift de andre og se om man kan lykkes ad den vej.

En spiller som Victor Lind fra Sønderjyske der slår igennem i de her dage, er et eksempel på en spiller der ikke er naturlig fødekæde for FCM eller FCN - noget andet hvis han kom fra Vinderup eller Liseleje. I gamle dage havde han som Allan Reese endt i det store jyske flagskib AGF.

Gad vide om vi som FCN for 3 år siden overhovedet var med i kapløbet om sådan en som ham her, eller bare viste interesse i det i mindste:

Man kunne drømme om en gavmild investor-gruppe af AGF-venner ville gå sammen og smide rundt ca 60 mio i et 4 års projekt (15 mio om året fordelt på fx 11 venner er ikke meget) og se hvad det kan føre med sig - mod at få pengene retur med med en %-sats gevinst oven i som tak.

Altså fx de første 70 mio der sælges egne talenter for tilbageføres til investorerne. Fx i en 50-50% deling med AGF som jo også investerer selv i projektet måske 10 mio og kommer med hele setupet (måske mere til AGF).
Har man ikke lukket for den slags projekter?

Eller er det stadig muligt for 3 part at eje spillere eller rettigheder til spillere?

Ja de må se hvordan det kan skrues sammen, hvis muligt og viljen er der - og pengene kan findes. Ellers må de selv ind og finansiere det 100% evt. med rene sponsorer i ryggen.
Tror ikke på det kan skrues sammen som du beskriver det - så klubben skal selv finde finanserne til sådan en satsning. Den slags blev der vist lukkes ned for, så man kom væk fra 3 parts ejerskaber som det reelt vil være.

Endnu en miserabel weekend for ungdomsholdende. En hhv. 14,10 og 11 plads rækker det til her. Nederlag på 6-1 og 3-0 til U17 og U15. U19 fik deres første point i 5 kampe. Målscorer på 3-15.

Jeg synes det er et par gode ansættelser af Dennis Pedersen og Jesper Ørskov, som jo ikke har kunnet ændre noget endnu, men godt nok stadig træls det skal stå sådan til i Jyllands største by.

Man skal passe med at tillægge resultaterne på ungdomsholdene for megen vægt, men jeg troede man havde styrket i hvert fald U19 - der selvfølgelig er vigtigst - men resultaterne er vist bare blevet værre, så klubben burde nok italesætte det. Måske handler det om nogle større ændringer eller for mange 1. års osv, der kan forklare noget af det.

Jeg retter snart i mit pas med slettelak og melder mig til U-et eller andet.
Lad os håbe det er en bølgedal, udefra har man jo sådan set lavet alle mulige fine tiltag, eller ved det.

Det sidste skub vil være øget økonomi og måske noget mere scouting i hele Danmark (og Norden som FCN m.lf. fx dygtigt har gjort), lige nu er det virker det mest til vi henter i den østjyske region.

Jeg tror faktisk der er et rigtig godt marked i norge, sverige, finland, island - dansk fodbold virker mere attraktivt for teknisk dygtige spillere fra de lande, tyder en del på. Og bare generelt herunder at Eric Kahl er skiftet fra AIK til AGF.

Midt i en tid, hvor vores ungdomshold klarer sig lidt anonymt i deres rækker, må man da sige at det er positivt at vi har tre spillere på U19-landshold og en på U18. Den sidste er i øvrigt endnu et højreback-talent, Daniel Jakobsen. Og så er det jo bare spændende, om TK kan få sin debut på U19 landsholdet. Han er da efterhånden en spiller man ikke er utryg ved at se i superligaen, men der er jo nok lidt langt til spilletid lige nu.

Midt i en tid, hvor vores ungdomshold klarer sig lidt anonymt i deres rækker, må man da sige at det er positivt at vi har tre spillere på U19-landshold og en på U18. Den sidste er i øvrigt endnu et højreback-talent, Daniel Jakobsen. Og så er det jo bare spændende, om TK kan få sin debut på U19 landsholdet. Han er da efterhånden en spiller man ikke er utryg ved at se i superligaen, men der er jo nok lidt langt til spilletid lige nu.

Jeg synes virkelig TK gjorde det fint og gik bare direkte ind mod FCM.
DGA tror jeg også meget på - efter hvad jeg har hørt fra nogen der har følger ham tæt.
Hutters kender jeg lidt og synes han har super fin attitude og kun hørt godt om fra andre i AGF.

Daniel Jakobsen fylder 19 til forår, vi kan jo drømme om at han bliver vores egen Eric Kahl på højrebacken med tiden. Indtil har vi både D'Alberto (der viste fremskridt sidst) og Lund. Ellers har vi også Mikkel Lassen 3-4 år endnu - de var meget imponeret over i Skive.

Her lidt om DJ - der sad på bænken i foråret mod FCM

Var også sammen med Ihler på superliga-turen til Cypern sidste forår

Jacob Andersen der fylder 18 lige efter nytår har også fået debut - som Lassen både MF og HB.

Mathias Dahl Sauer fik også debut mod FCM i foråret.
Asker Bech gjorde det også flot da han kom ind og fik en time mod Frem.
Jing der fik 5 min, viste også han har speed og går mod mål.

Spændende om vi får nogen af dem at se i fremtiden

Det er en artikel fra sidste efterår, forud for kampe mod Tyskland i september 2020 (hvor TK fik den debut på U19-landsholdet, du efterspørger).

Artiklen er på AGFs hjemmeside dateret i april 2021, men det skal man som bekendt ikke lægge noget i. Ufatteligt, at man ikke i det mindste kan tilføje en standard-disclaimer til alle før-migration-af-hjemmesiden artikler om, at de er fra tidligere, selv hvis det skulle være for omfangsrigt at tilføje de præcise datoer.

Grønbæk er i øvrigt efterfølgende forfremmet til U21-landsholdet, og TK og DGA er vel også blevet for gamle til U19, så lige til det hold ser det ikke helt så godt ud, som det har gjort.

Fra marts, så et halvt år gammel.

Jesper Ørskov peger på Ihler, TK og Isager som 3 spillere, der skal holdes øje med.
Jeg kunne godt have tænkt mig at Mikkel Duelund også var på det hold, han er trods alt vokset op i Aarhus og har spillet ungdomsfodbold i VRI, HEI, Skovbakken og AGF.

Men generelt er det ikke et talenthold der ville slå ret mange af de andre i artikelserien. Se Silkeborgs f.eks. Med Robert Skov, Kasper Dolberg, Magnus Matsson, Frederik Alves og Mads Emil Madsen.
Eller Vejles:

Lidt om vejen fra talent til førsteholdet og hvad der skal til - artiklen kommer ikke med den store dybde.

Hvordan undgår man at miste spillere som Viktor Fischer og Mikkel Duelund i fremtiden?

»Det gør man blandt andet ved at bygge et akademi, som vi netop har færdiggjort tegningerne til. I sidste måned besøgte vi PSV Eindhoven, Ajax Amsterdam, AZ Alkmar og FC Utrecht i Holland, og i Tyskland besøgte vi HSV Hamborg og Werder Bremen for at kigge på deres faciliteter som gode eksempler på, hvad vi kan tage med hjem til vores eget akademi. Det er noget af det, vi gerne vil investere i, så de unge får de bedst mulige forudsætninger. Det skriger jo, at man satser på talentudvikling,« siger talentchefen.

Lidt om vejen fra talent til førsteholdet og hvad der skal til - artiklen kommer ikke med den store dybde.

Bedre sent end aldrig. Det er ca. 30 år siden jeg foreslog AGF skulle gå den vej - og gjort det gentagne gange. Og ikke bare på forum.

Silkeborg åbnede deres college i 1994 og det var en væsentlig del af deres succes i 90erne og frem.
FCM tog til Nantes i 2003 og resten er historie.

Man kan sige det er dyrt at være fattig - eller bruge pengene forkert - så man ikke får investeret i fremtiden. Tænker talentdelen er en væsentlig årsag til AGFs deroute i 20 år. Brøndby, AaB, FCN har også fodret superligaholdet nede fra med talenter - og alle 5 klubber har også fået kæmpe store salg på det.

Men midt i elendigheden må vi også konstatere, at det samtidigt er et udviklingspotentiale, så det bliver spændende at se hvordan det løfter os sportsligt og økonomisk - og dermed igen sportsligt kommende år :-)

Jeg bliver en lykkelig mand den dag det står færdigt, og var også tæt på at melde mig til være værtsfamilie. Perfekt her ca 1000 meter fra Fredensvang. Men passer bare ikke ind. For nogle år siden havde det været fint.

Jonathan Hutters (04'er, målmand)
Mathias Sauer (04'er, CM)
Adam Daghim (vist nok 05'er, HW)
Asker Beck (04'er, CM/kant)
Jing Reec (03'er, angriber/kant)
Frederik Ihler (03'er, angriber/kant)

Skal alle med på træningslejr.

Men så undrer det mig, hvorfor Jacob Andersen (04, CB og HB) og Magnus Isager (04, CM) ikke er med.

Andersen er nærmest eneste AGF'er, som er inde omkring ungdomslandsholdene. Han fik endda også sin debut mod FCM tilbage i foråret/tidlige sommer, i en kamp, hvor vi skulle spare forud for vores Europa-kval kamp mod AaB (https://www.agf.dk/nyheds-artikler/2021/juni/ungt-forsvarstalent-faar-kontrakt/)

Isager fik rigtig meget spilletid i vinteropstarten for et år siden og så virkelig spændende ud. Det førte også en ungdomskontrakt med sig (https://www.agf.dk/klubben/nyhedsarkiv/2021/februar/kontrakt-til-unge-magnus-isager/), ligesom Ørskov fremhævede ham i marts (https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/agf-chef-ham-her-er-vi-saerligt-stolte-af)

Back