New posts

Transfervindue Sommer 2024

• Thread starter Thread starter TLassen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 444K
Last edited:
Badji ligner en stærk signing. Man kan aldrig helt gardere sig mod ...well...livet! Kemi med resten af truppen, stolpe-ud scenarier i starten osv. Men han har den rette profil og ligner en god idé. I højere grad en Serra og Haugen gjorde (Kurmi holder jeg ude af ligningen af Covid-årsager). Jeg har slet ikke samme skepsis denne gang - ikke at jeg dermed forventer omgående succes og mål-amok, men jeg tror han bliver en god gardering for PM og at han dermed kommer til at styrke holdet som helhed.

Der er stadig to måder at styrke et hold på: Forstærke start-11 ved at købe profiler. ELLER ved at købe kompetente back-ups med potentiale til lidt mere. Det virker som den gode måde at gøre det på, al den stund, at det også betyder, at vi stille og roligt bygger en pipeline, sådan at når starterne går i stykker/får karantæne/bliver skadet, så står den ung, sulten mand klar, til at sætte ild til ligaen.

Jeg skrev, blind af raseri og skuffelse, lige efter pokalfinalen, at det her vindue var en eksamen for SIB. Jeg mener han er bestået. Jeg er med på, vi ikke kan vide det med sikkerhed før om 12-18 måneder, men dét vil jo så i givet fald være bagklogskab.
Ud fra alle givne og kendte kriterier har han bestået det her vindue.

Med mindre han lige sælger Andersson og IKKE henter en erstatning.

En Badji-style venstre WB til at dække af for Links ville være lækkert, men ikke et ultimativt krav.

Hvad ville en af os svare, hvis vi blev spurgt til Haugens niveau af tilhængere fra en potentiel køber
Hvis det er sportschefen der spørger vil vi nok svare at han er genial og står lige på tærsklen til det helt store gennembrud :)

Jeg håber og forventer at Haugen sælges eller lejes ud. Det må også være langt bedre for ham for han har brug for noget spilletid i et andet system og måske lige et niveau ned for faktisk at kunne få et gennembrud.

A pro emnet kunne man også forestille sig havde en enkelt fan ville sige om Serra, der er meget spekulation om ham og det kunne så hurtigt blive til sandhed et andet sted.

Last edited:
Ja. Men det kan vi vel vurdere om et år. Eller du er måske kritisk, fordi Gyamfi endnu ikke har slået Tobias Bech af?
Tværtimod.

Jeg synes de fleste - fraregnet Halsgaard - ser spændende ud, og et eller andet sted tror jeg de alle slår igennem, men det gør de ikke. Så om det er Wahlstedt eller Arnstad der bliver en skuffelse er for tidligt at sige.

Han siger også at stadion er "amazing"
Nogle gange skal spillere altså lade være med at komme med floskler, når de er gennemskueligt forkerte.
Som at starte i FCN og sige at deres fans er amazing.
Han skal efter planen være her 5 år hvis jeg forstår rigtigt. Så han har da set billeder af det kommende stadion og udbryder begejstret at sqda ser fantastisk ud!
Det kan da kun svært vendes negativt 😁

Om der kommer andet/mere end Power afhænger af Anderson tror jeg ift den midtbane.

Og så har jeg ikke udelukket der kan komme 1 til forsvaret - nu med Dalsgaard småskadet, Mølgaard helt ude, Akoto skadet, og Anker der har lidt interesse, og slet ikke passer ind - såvel som Kahl der passer venstre CB, og AJ ikke er optimal der.

Jeg drømmer om sidste minuts køb af Provstgaard stadig.

Om der kommer andet/mere end Power afhænger af Anderson tror jeg ift den midtbane.

Og så har jeg ikke udelukket der kan komme 1 til forsvaret - nu med Dalsgaard småskadet, Mølgaard helt ude, Akoto skadet, og Anker der har lidt interesse, og slet ikke passer ind - såvel som Kahl der passer venstre CB, og AJ ikke er optimal der.

Jeg drømmer om sidste minuts køb af Provstgaard stadig.
Jeg har det på samme måde, sidste år kiggede de på Adrian Bajrami - deen håber jeg staidg på

Hvis vi kan holde på de vigtige spillere, så er det på papiret et vindue vi kan være meget tilfredse med. Nu er det så op til spillerne at vise, at de er gode nok til at spille i trøjen. Det er nok for meget forlangt, at både Badji og Gyamfi bliver rygende succeser i angrebet, men hvis bare én af dem brager igennem kan de blive meget interessant. Nu har vi et angreb på hhv. 19, 22, 22 og en golden oldie på 35. Det er en super blanding af forskellighed og faktisk også pænt med erfaring - fraregnet Gyamfi. Nu håber vi så bare, at Stig har ramt plet.

På midtbanen regner jeg stærkt med at man signer Max Power. Så er vi også godt besat numerisk, og med tilføjelsen af Arnsted, så har vi tilmed et ungt talent der kommer med meget erfaring. Det kan vise sig at blive en glimrende case. Selvom Arnsted er oppe imod nogle rigtig dygtige konkurrenter, så er han nok den signing jeg er mest imponeret over. Det virker vanvittig godt scoutet og hentet af Stig. Den skal han sgu have kæmpe thumbs up på.

I forsvaret er vi bare bundsolide med tilgangen af Dalsgaard, men vi er måske lidt udsat på den position eftersom Møllen er helt væk. Det trækker selvfølgelig op at KAhl har vist sig som en dygtig spiller til lige præcis den plads han spiller nu. Det gør nok, at Stig ikke kigger efter en forsvarsspiller.

Det trækker en smule ned, at den målmand vi har hentet ikke kan slå JH af, men ret beset ved vi jo ikke hvad der foregår. JH spiller også rigtig godt, og laver ingen fejl, og så skal han naturligvis heller ikke sættes af. Det er jo lige før man fristes til at tro, at selvom vi havde hentet Trott, ville JH stadig stå. Det vil slet ikke undre mig, hvis han også forlænger med et år mere.

Pt. vil jeg nok give vinduet 8/10. Som sagt trækker det lidt ned på målmandsposten og vi er stadig lidt sårbare i forsvaret, men det kan også være et økonomisk perspektiv. Hvis vi skal trække den længere op, så vil en forlængelse af MA trække den op på 9/10 og går man all in og henter en Provstgaard så kan man stryge op på 10/10.

Jeg havde masser at udsætte på Stig for en måned siden. Jeg synes ikke han var proaktiv nok, og uden at vide om vi kunne have fået de samme spillere for en måned siden, må jeg heldigvis erkende at han slutter vinduet godt af, og det er et super vindue - på papiret. Men det er satme vigtigt at holde på MEM, MA og Tingager. Slutter vi vinduet med at sælge én af dem så ryger bedømmelsen et hak eller to ned. De skal altså beholdes og der skal et uhørt højt bud til at overveje det. Svaret fra Stig, hvis telefonen ringer skal være noget i retning af "vi sælger ikke med mindre det er en transferrekord".

Jeg skrev, blind af raseri og skuffelse, lige efter pokalfinalen, at det her vindue var en eksamen for SIB. Jeg mener han er bestået. Jeg er med på, vi ikke kan vide det med sikkerhed før om 12-18 måneder, men dét vil jo så i givet fald være bagklogskab.
Ud fra alle givne og kendte kriterier har han bestået det her vindue.

Med mindre han lige sælger Andersson og IKKE henter en erstatning.

Lad os generelt vente med konklusionerne lidt endnu.
Fint med status - men konklusionen på vinduet er i stadier. Først kan man vurdere:

1: Hvordan så truppen ud ift at være klar/konkurrencedygtig til sæsonstart? (Vi mistede lidt point på at have manglende bredde der).
2: Hvordan klarede truppen sig frem mod vinduets luk ift nyindkøb og start 11 fra sidste år? (Vi har gjort det fremragende spillemæssigt såvel som resultatmæssigt)
3: Hvordan ser truppen ud når vinduet lukker? (det kan vi først snakke om i morgen)
4: Hvordan viste vinduet sig at have effekt på truppen/præstationerne i efteråret (kan vi først se til jul).

Vi kan allerede nu gisne om hvordan nummer 3 bliver. Vi er meget tæt på. Men vi aner ikke om Anderson er her i morgen. Og da han kan blive solgt på torsdag til Belgisk fodbold selvom vinduet lukker i DK kl 23:59 i aften, så skubbes delen om ham jo bare ned i punkt. 4, hvor punkt 3 ser bedre ud i få dage, og rosen vil forstørres der.

Så selvfølgelig må og kan vi lave delkonklusioner året rundt. Og der er mange grunde til at del-konkludere i morgen.
Men SIB skal ikke skoses vildt for ikke at have solgt Haugen i morgen fx - hvis planen er at sælge ham i de følgende dage til andre ligaer. Klar ryger han først til jul, så har det kostet 3 måneders ekstra løn, og vi vil være utilfredse i delkonklusionerne ift sommervinduet. Men sådan er det jo lidt dynamisk.

Nu skal vi se om Anderson, MEM og co bliver.
Gør de det, så kan vi for mig at se hente Power eller Westergaard ind, og så lukke vinduet.

Skal Anderson afsted, så er Power/Westergaard ikke nok synes jeg. Man kan ikke erstatte Andersons plads i start 11 med de 2. Og Arnstad er sikkert rigtig god, men pointen med at have 4-5 skide gode spillere til de 3 centrale pladser frem for bare 3 forsvinder jo så. Ja Yakob kommer måske om 6-7 måneder på banen igen. Duelund kan komme det nu her snart. Men Anderson er speciel - og betyder meget for vores spil. Power eller Westergaard synes jeg ikke rimer på at udfylde bare lidt af den rolle.

Power lader til at være en fin backup til NP.
Brandhof og Westergaard virker lidt som samme type. Måske Brandhof skal til Viborg? No clue - men så beholder jeg hellere bare Brandhof.
Kan westergaard spille længere fremme end jeg er klar over? hhmm

Spørgsmålene er mange. Men frygter det Anderson-salg EFTER vinduet er lukket i DK, og man vurderer at vi kan spille efterårets 10 kampe færdig uden ham, og så erstatte ham til vinter - og give Arnstad kæmpe-ansvar fra dag 1.

Sæt igang Stig. Tænker umiddelbart MA er mere værd for os end de måske 15-20 mil han kan sælges for...

Artikel fra februar.

Forestil jer en 4 års forlængelse med Anderson der kommer ind på skuldrene af Power der har en 3-års kontrakt i munden…

Lad os generelt vente med konklusionerne lidt endnu.
Fint med status - men konklusionen på vinduet er i stadier. Først kan man vurdere:

1: Hvordan så truppen ud ift at være klar/konkurrencedygtig til sæsonstart? (Vi mistede lidt point på at have manglende bredde der).
2: Hvordan klarede truppen sig frem mod vinduets luk ift nyindkøb og start 11 fra sidste år? (Vi har gjort det fremragende spillemæssigt såvel som resultatmæssigt)
3: Hvordan ser truppen ud når vinduet lukker? (det kan vi først snakke om i morgen)
4: Hvordan viste vinduet sig at have effekt på truppen/præstationerne i efteråret (kan vi først se til jul).
Jeg kan godt set hvad du mener. Men jeg synes jeg pkt. 4 smager af bagklogskab. Der vil altid være svipsere i et vindue. Der kan desuden komme et bud, der er så uartigt, at det vil være uansvarligt at afvise, selvom det er på MA, og med en vis sandsynlighed kan koste karat på medaljen.

Det er derfor jeg synes, man skal forholde sig til, hvad vi ved nu og om vi mener, SIB har købt forkert ind. Badji kan vise sig at være en gøgeunge, der ødelægger alt. Men det kan vi bare ikke vide lige nu, og hvis der ikke har været nogle røde flag på de snakke de har haft, så synes jeg, det vil være urimeligt at bebrejde SIB dét, på efterrationalisering.

Jeg synes, med den viden vi har nu, at SIB har begået et virkelig godt vindue. Vi er kommet af med en hel del dødvægt i truppen OG vi har hentet spillere, som ligner forstærkninger. I angrebet er det mest forstærkninger over tid - Arnstad ligner en forstærkning her og nu.
Wahlstedt er et spørgsmålstegn, og det er naturligvis uheldigt, hvis han viser sig at være vinduets svipser, men ingen udover trænerstaben og spillerne, ved reelt hvorfor han ikke har fået debut endnu.

Last edited:
Det vigtigste fra nu af er, om der ryger kampafgørende spillere ud.
I.f.t. vinduet lige nu, kender vi jo reelt kun Dalsgaards høje niveau. Resten må jo vise sig. Er dog ret sikker på Arnstad. Wahlstedt, Gyamfi og Badji bliver afgørende for, hvordan det til sidst kan vurderes.

Håber der er en noget bedre scouting bag et fem årigt køb af Badji. Rækken af missere på frontangriberen skræmmer, men det skal dog ikke komme Badji til skade, at de andre har været ringe køb. Måske er femte gang lykkens gang 😉. Vi krydser fingre.

P.s. Når Duelund, Yakob og Mølgaard alle bliver klare igen, kan truppen være blevet for stor. Haugen skal selvfølgelig videre, men der er vel ikke plads til både Halsgaard, Kristensen og Anker?

Jeg kan godt set hvad du mener. Men jeg synes jeg pkt. 4 smager af bagklogskab. Der vil altid være svipsere i et vindue. Der kan desuden komme et bud, der er så uartigt, at det vil være uansvarligt at afvise, selvom det er på MA, og med en vis sandsynlighed kan koste karat på medaljen.

Det er derfor jeg synes, man skal forholde sig til, hvad vi ved nu og om vi mener, SIB har købt forkert ind. Badji kan vise sig at være en gøgeunge, der ødelægger alt. Men det kan vi bare ikke vide lige nu, og hvis der ikke har været nogle røde flag på de snakke de har haft, så synes jeg, det vil være urimeligt at bebrejde SIB dét, på efterrationalisering.

Jeg synes, med den viden vi har nu, at SIB har begået et virkelig godt vindue. Vi er kommet af med en hel del dødvægt i truppen OG vi har hentet spillere, som ligner forstærkninger. I angrebet er det mest forstærkninger over tid - Arnstad ligner en forstærkning her og nu.
Wahlstedt er et spørgsmålstegn, og det er naturligvis uheldigt, hvis han viser sig at være vinduets svipser, men ingen udover trænerstaben og spillerne, ved reelt hvorfor han ikke har fået debut endnu.

Altså det er ikke for at det skal være bagklogskab.
Det var mere pointen om, at nogle transfers først viser deres værdi efter nogle måneder.
Skulle vi fx kalde Blume en dårlig handel fordi han startede på bænken bag Sana, og først for alvor slog igennem et par måneder efter?

Det er ikke bagklogskab med mindre man netop konkluderer forud, og så senere siger noget andet og så siger "Det har jeg ment hele tiden".
Hvis man har den position og indstilling, at man ikke kan konkludere før man ser deres første halve år i klubben, så er det jo bare fordi man venter lidt. Snakker jo ikke om at vente til deres kontrakt er udløbet.

Er Gyamfi en god handel? Vi ved det ikke endnu.
Er Wahlstedt? Vi ved det ikke endnu.

Men en delkonklusion kan drages nu om, at de i hvert fald ikke styrkede os i sæsonstarten (her og nu), og at hvis man synes det var behovet, så var det ikke tilfredsstillene at vi valgte to der ikke kunne det. Men derfor kan de jo sagtens være gode handler.

Hvis du vil konkludere om SIB har købt forkert eller godt ind - så holder du det jo op imod hvad du forventer (fremad) fra dem der er hentet. Og der kommer konteksten/spørgsmålet "ift hvor langt perspektiv snakker vi" jo op.
Arnstad kan vise sig at være en ny Bjørndal og falde helt igennem. Max Power (hvis han kommer) kan vise sig at være en kæmpe profil etc.

Vi kan nærmest kun konkludere på punkt 1 og 2 nu. Punkt 3 vil være subjektive vurderinger på papiret, og ift synsninger ift mange af de nye.
Når vi står til jul kan vi jo konkludere om der blev set rigtigt. Men klart at punkt 3 er det mest relevante lige nu - hvor vi skal komme med vores bud på, hvordan vi ser vinduet/sæsonstarten samlet - og vurderer hvordan AGF nu står frem mod resten af efteråret.

Back