New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 755K
Ny Ceres Park
Nu er det vel almen kendt at SF er gr?nsende til et "protest parti", s? at der ikke kommer noget brugbart derfra er ikke overraskende, det jeg synes er positivt her, er at B?DE S og V, som er de 2 spillere i byr?det vi skal have med, faktisk siger de er klar p? et nyt stadion, men at der skal en god grad af privat finansiering bag. Det t?nker jeg AGF har v?ret klar over fra start, s? de burde have f?et nogle store tilsagn allerede.

Ellers har AGF ihvertfald ikke gjort sit benarbejde nok. De burde komme p? banen snart med deres viden, og at de fx har X millioner bag sig.

Jeg synes et stadion som er overvejende privatfinaniseret er den bedste l?sning for alle. Jeg kan godt forst? de, der ikke g?r op i fodbold, som undrer sig over, at der skal bruges skattekroner p? et anl?g, som skal benyttes af en b?rsnoteret virksomhed.

I bund og grund burde skidtet finansieres helt uden brug af offentlige midler.

Stone Cold date=1556182735 said:
I bund og grund burde skidtet finansieres helt uden brug af offentlige midler.
S? burde et musikhus vel heller ikke finansieres af offentlige midler. Professionelle kunstnere optr?der og f?r betaling. Man kunne bare h?ve billetprisen til det 5-dobbelte, eller hvad der nu teoretisk skulle til for at det kunne l?be rundt.

Byen har blot et ?nske om, at der findes kulturelle tilbud af enhver art, som alle borgere har mulighed for at kunne benytte. Et opvisningsstadion til at kunne pr?sentere superligafodbold er lige s? meget et kommunalt ?nske som et musikhus eller et museum. Men det er da klart, at man ?nsker brugerbetaling i det omfang det er muligt og rimeligt. 

SteenA said:
S? burde et musikhus vel heller ikke finansieres af offentlige midler.
Jeg ved ?rligt talt ikke om Musikhuset er en b?rsnoteret virksomhed, men for det tilf?lde at det er, s? nej, s? kunne man godt tage konsekvensen... forskellen er dog stadig, at Musikhuset har en endog meget bred vifte af tilbud: stand-up, teater, musik (fra heavy metal over opera til fl?de-pop), s? udbuddet er en hel del bredere end det, AGF har at tilbyde: Fodbold af svingende kvalitet.

Stone Cold date=1556191919 said:
SteenA date=1556190058 said:
Jeg ved ?rligt talt ikke om Musikhuset er en b?rsnoteret virksomhed, men for det tilf?lde at det er, s? nej, s? kunne man godt tage konsekvensen... forskellen er dog stadig, at Musikhuset har en endog meget bred vifte af tilbud: stand-up, teater, musik (fra heavy metal over opera til fl?de-pop), s? udbuddet er en hel del bredere end det, AGF har at tilbyde: Fodbold af svingende kvalitet.
Men det er jo ikke Musikhuset og AGF du skal sammeligne, men Musikhuset og stadion. AGF er bare bruger af stadion ligesom symfoniorkesteret er det af Musikhuset. Men rent politisk er det bare nemme at forsvare de fin-kulturelle ting som museer, koncerthuse, teatre osv. end med et stadion, hvor den prim?re bruger er en b?rsnoteret virksomhed.

Holmertz said:
Men det er jo ikke Musikhuset og AGF du skal sammeligne, men Musikhuset og stadion. AGF er bare bruger af stadion ligesom symfoniorkesteret er det af Musikhuset. Men rent politisk er det bare nemme at forsvare de fin-kulturelle ting som museer, koncerthuse, teatre osv. end det er stadion, hvor den prim?re bruger er en b?rsnoteret virksomhed.
Det er m?ske lettere at forsvare politisk netop fordi et musikhus is?r ikke kun er finkulturelt? Selv har jeg set Omar Mazouk, Anders Mattesen og et Rat Pack show... Og s? har jeg set et eller andet d?dsygt fl?depop i forbindelse med Spot, som jeg ikke l?ngere husker hvad hedder... s? vidt jeg husker var det ogs? Musikhuset der stod bag Slayer & Megadeth i Congresscentret for f?je ?r siden....ingen af de ting vil jeg betragte som finkultur :)

Vi ved at AGF har tilbudt at komme med 50 mio kr til VIP faciliteterne.
Hvor meget mere skal der komme fra private investorer?
Hvad f?r de til geng?ld for de penge de smider i projektet?

Med den uenighed der er omkring v?ddel?bsbanen og med de penge der skal findes fra private, s? synes jeg det ligner et farvel til Folkepark ?rhus.
Jo st?rre projekt jo flere penge.

Jeg bliver mere og mere t?ndt p? tanken om en plan B med et 100 egenfinansieret stadion et helt andet sted. Det vil v?re ?rgerligt af mange grunde, men der er ogs? store og ?benlyse fordele ved at blive herre i eget hus. Bygger man helt nyt p? en bar mark, s? vil byggeomkostningerne muligvis ogs? kunne nedbringes i forhold til at skulle bygge p? et frim?rke som den nuv?rende placering og med eksisterende bygninger som umiddelbare naboer, man p? mange m?der vil v?re begr?nset og afgr?nset af.

Holmertz date=1556192671 said:
Stone Cold date=1556191919 said:
SteenA date=1556190058 said:
   Men det er jo ikke Musikhuset og AGF du skal sammeligne, men Musikhuset og stadion. AGF er bare bruger af stadion ligesom symfoniorkesteret er det af Musikhuset. Men rent politisk er det bare nemme at forsvare de fin-kulturelle ting som museer, koncerthuse, teatre osv. end med et stadion, hvor den prim?re bruger er en b?rsnoteret virksomhed.

Pr?cis. AGF vil blive en bruger af kommunens opvisningsanl?g. Om brugeren er b?rsnoteret er vel totalt irrelevant? Jeg var inde at se TV-2 i musikhuset for et par m?neder siden. Det er m?ske ikke et b?rsnoteret band, men de er da en virksomhed med en ganske stor oms?tning. Man kan da sagtens diskutere, om de skal tjene penge ved at l?ne sig ind i kommunalt st?ttede lokaler. Men det er nu engang en foruds?tning, hvis kultur skal v?re et bredt tilbud til byens borgere. Men der er jo ogs? langt flere parametre i det. Byen tr?kker flere skatteborgere til ved at v?re attraktiv at bo i. Omvendt s? er et band som TV-2 ogs? ambassad?rer for byen, ligesom fodboldklubben AGF er det. Det er sv?rt at m?le i kroner og ?rer, men pr?v at t?lle spalteplads i Stiften og du vil forst?, at AGF er vigtig for byen. 

Tizzer said:
Jeg bliver mere og mere t?ndt p? tanken om en plan B med et 100 egenfinansieret stadion et helt andet sted. Det vil v?re ?rgerligt af mange grunde, men der er ogs? store og ?benlyse fordele ved at blive herre i eget hus. Bygger man helt nyt p? en bar mark, s? vil byggeomkostningerne muligvis ogs? kunne nedbringes i forhold til at skulle bygge p? et frim?rke som den nuv?rende placering og med eksisterende bygninger som umiddelbare naboer, man p? mange m?der vil v?re begr?nset og afgr?nset af.

Hvis AGF skulle finansiere et stadion til fx 250 mio kr. selv med en udbetaling p? 50 mio. kr. (som er det, man kan investere i en kommunal l?sning), vil den ?rlige omkostning v?re et sted mellem 9-10 mio. kr. over de n?ste 30 ?r, plus l?bende behov for geninvesteringer og vedligehold. JEg mener den ?rlige leje i dag ligger p? ca 1,5 mio kr.

Jeg tror AGF skal v?bne sig med t?lmodighed og h?be, at en kommunalt finansieret l?sning viser sig indenfor de n?ste 3-4 ?r.

SteenA date=1556199136 said:
Men det er nu engang en foruds?tning, hvis kultur skal v?re et bredt tilbud til byens borgere. Men der er jo ogs? langt flere parametre i det. Byen tr?kker flere skatteborgere til ved at v?re attraktiv at bo i. Omvendt s? er et band som TV-2 ogs? ambassad?rer for byen, ligesom fodboldklubben AGF er det. Det er sv?rt at m?le i kroner og ?rer, men pr?v at t?lle spalteplads i Stiften og du vil forst?, at AGF er vigtig for byen.

Tag ikke fejl - jeg mener skam ogs? det langt hen ad vejen er en kommunal opgave at sikre, at landets n?stst?rste by har et tidssvarende stadion til fodbold, koncerter med.m. Men jeg forst?r godt, at det politisk er en lidt sv?rere diskussion end Musikhus, museum osv.

Sp?rgsm?let er jo ogs? hvem der er brugerne. Borgerne er ogs? bruger af stadionet, men det er lykkes for dem der taler imod et nyt stadion, at f? det til at lyde som om det kun er AGF. Hvorfor skal jeg som borger i ?rhus have s? d?rlige forhold, n?r vores nabobyer ( eller faktisk alle andre byer ) tilbyder deres borger noget bedre.

AGF lejer sig ind, hvorefter de s?lge deres produkt, lige som alle kunsterne og firmaer g?r i Musikhuset.

Bedre rammer vil ogs? booste byen. Flere koncerter, landskampe og andre events vil tr?kker folk til, som vil bruge penge p? mad, drikke og overnatninger. S? l?nge debatten g?r p?, hvorfor AGF skal have et stadion og ikke byens borger, kommer vi aldrig videre og det ved modstanderne godt. Jeg n?gter ogs? at tro p? at kommunen vil acceptere et nyt stadion bygget et andet sted. Hvad skulle der s? ske med den klods i skoven? Skal de s? anerkende at det var en fejl fra starten? Lige nu sidder de vel bare og venter p? AGF forl?nger forpagtningen ogs? kommer der ro p? debatten de n?ste par ?r.

Jeg sidder og h?ber lidt at AGF v?lger ikke at g?re det ogs? lejer sig ind i Horsens/Randers. S? kan medierne begynde at sp?rge til, hvorfor ?rhus ikke kan tilbyde sine borger gode nok rammer til afvikling af en fodboldkamp. 

anra date=1556217188 said:
donjensen date=1556212114 said:
Jeg n?gter ogs? at tro p? at kommunen vil acceptere et nyt stadion bygget et andet sted
    Der er en fin grund i udkanten af H?rning, der vil Skanderborg Kommune sikkert godt lade dem bygge :)

Man kunne faktisk godt t?nke sig, at det ville v?re en god placering (efter omst?ndighederne), hvis man k?bte en mark nede ved trekanten i Hasselager, hvor E45 og Aarhus Syd motorvejen m?des. Ingen gider vel rigtig at bo der alligevel (n?r man t?nker byudvikling), men man kunne lave tilk?rsel fra begge motorveje, foruden fra Skanderborgvej og Stilling-/Randersvej. Desuden er der jo letbaneplaner til Hasselager/Skanderborg i en senere fase.

Men det er klart, at hvis AGF ender ud med s?dan en plan B, s? kr?ver det stadig private investorer og ogs? en forst?else fra byr?dets side, s? man ikke ender i en konflikt. AGF har stadig brug for at der bliver investeret i infrastruktur i tilf?lde af en ny stadionplacering

Det er ikke s? overraskende at kommunen slet ikke vil poste penge i det, s? det irriterende er egentlig mest at de ikke har meldt det ud tidligere s? man havde sluppet for at bruge en masse tid og penge p? at forf?lge den slags l?sninger. Fornemmelsen har l?nge v?ret at de bare k?ber sig lidt tid og der skulle en voldsom folkestemning til for at man ville bruge penge her. Folkeparken var s?ledes ogs? det bedst bud p? noget der kunne generere den opbakning og jeg mener ogs? der var mulighed for noget unikt (ogs? noget mere interessant og med flere muligheder end det der blev lagt op til).

Nuvel, man kan sagtens argumentere for at kommunen heller ikke skal bruge penge p? det her, modsat n?rmest alle andre kommuner i landet er ?rhus interessant nok uden moderne forhold for et fodboldhold ligesom man fx klarer sig uden de arrangementer en multihal kunne give. Det store sp?rgsm?l er s? hvad AGF g?r n?r bedre forhold er helt afg?rende for klubbens udvikling. JN har tidligere indikeret at man m?tte kigge p? alternativer og jeg kunne virkelig godt t?nke mig at vide hvad man overvejer.

Klubben har formentlig ret begr?nsede midler at s?tte i det selvom det er muligt der kan findes mere end de 50 mio man har tilkendegivet at ville komme med. M?ske kan man finde en mark et sted man kan bygge p? og opf?re noget der overholder DBU?s krav, m?ske prim?rt den ene langside og tilstr?kkelig lys og s? h?be man efterh?nden kan udbygge stadion. Den del af det gamle stadion man ejer m? man s? leje ud til kommunen eller m?ske bytte v?k for noget infrastruktur omkring det nye. Alternativt skal man jo k?be det nuv?rende stadion, men mon ikke det er en dyrere l?sning end at starte forfra et andet sted n?r der ogs? mangler infrastuktur i skoven.

Kan kommunen helt sige nej til at lade AGF opf?re noget nyt p? en mark et sted fordi de s? h?nger p? et stort stadion uden lejere? M?ske, men s? bliver det ogs? klart at AGF er i en ret absurd sv?r situation og s? m? man selvf?lgelig overveje om der bliver for langt hvis man lige hopper over kommunegr?nsen. I mellemtiden kommer man m?ske ogs? til at skulle pr?ve lange afstande af hvis man ikke forl?nger forpagtningsaftalen og i stedet lejer sig ind et andet sted. Sp?rgsm?let er dog om det ville l?gge pres p? kommunen eller bare koste en masse mere og bombe AGF langt tilbage i udvikling.

Det er en sv?r situation der som altid ender ved manglende penge. Er der ikke mere end de 50 mio kommer vi nok ikke s? langt og m? bare forts?tte som det er nu og fors?ge at bygge s? meget op vi kan og m?ske spare sammen til en anden l?sning. En ?ndring ligger et godt stykke ude i fremtiden og derfor er det nok udm?rket at f? konstateret at klubben skal ordne det selv og s? komme i gang med at arbejde hen mod det. Bestyrelsen og JN har formentlig allerede gjort sig nogle tanker.

Winther date=1556225856 said:
Det er ikke s? overraskende at kommunen slet ikke vil poste penge i det
Jeg ved ikke, om det helt er det man melder ud? Det er ikke overraskende, at der skal findes penge andre steder fra. Sp?rgsm?let er m?ske mere, hvor kommunens smertegr?nse er, i forhold til at blive ejer af et nyt tidssvarende fodboldstadion, til gl?de for sine borgere, samt hvordan man kan f? strikket et kludet?ppe sammen med flere investorer, heriblandt virksomheden AGF.

F?rst og fremmest skal man have lukket ned for argumentet om at man bygger et nyt stadion til AGF. Nej, man bygger et nyt opvisningsanl?g til Aarhus, som s? skal lejes ud til markedspris, hvad enten lejeren s? hedder AGF, Aarhus United eller noget helt tredje.

I 2011-14 blev Moesgaard Museum bygget om for 345 mill. kr.  Det blev financieret af Aarhus Kommune, Kulturministeriet og diverse fonde. Det er n?ppe helt galt at antage at Aarhus Kommune og Kulturministeriet stod for mindst 2/3 af denne finansiering, hvilket alts? er skattekroner. S? viljen er der jo til at bruge penge p? kulturelle tilbud til borgerne. Sp?rgsm?let er vel bare, hvad et nyt fodboldstadion er v?rd for kommunen. Men som situationen er lige nu, er byr?det sikkert godt tilfreds med bare at tr?kke tiden. Det er derfor, at AGF snart m? komme med en plan B, samtidig med at man forts?tter med at forhandle om plan A.

fsc said:
Hvis AGF skulle finansiere et stadion til fx 250 mio kr. selv med en udbetaling p? 50 mio. kr. (som er det, man kan investere i en kommunal l?sning), vil den ?rlige omkostning v?re et sted mellem 9-10 mio. kr. over de n?ste 30 ?r, plus l?bende behov for geninvesteringer og vedligehold. JEg mener den ?rlige leje i dag ligger p? ca 1,5 mio kr.

Jeg tror AGF skal v?bne sig med t?lmodighed og h?be, at en kommunalt finansieret l?sning viser sig indenfor de n?ste 3-4 ?r.

Det var nu ogs? ud fra den pr?mis, at de er i stand til at hente mere end 50 mio. til byggeriet, hvilket jeg tror, de er. Og s? tror jeg 250 mio. er h?jt sat, hvis vi taler helt nyt stadion p? en bar mark. MCH Arena har kostet v?sentligt mindre.

EDIT: MCH Arena har kostet cirka 85 mio. at bygge. Selv hvis man bare dobler prisen for at n? op p? dobbelt kapacitet, s? er man "kun" p? 170 mio.

Tizzer said:
fsc said:

Det var nu ogs? ud fra den pr?mis, at de er i stand til at hente mere end 50 mio. til byggeriet, hvilket jeg tror, de er. Og s? tror jeg 250 mio. er h?jt sat, hvis vi taler helt nyt stadion p? en bar mark. MCH Arena har kostet v?sentligt mindre.

EDIT: MCH Arena har kostet cirka 85 mio. at bygge. Selv hvis man bare dobler prisen for at n? op p? dobbelt kapacitet, s? er man "kun" p? 170 mio.

MCH er vel 15 ?r gammelt. S? 170 mio kr. i 2004 priser er vel ca 200 mio kr i 2019 priser.
Plus et par hektar eller tre erhervsjord ? 20 mio kr. pr hektrar (200 kr pr m2 er prisen her i Vejle, hvor jeg arbejder) samt tekniske anl?g.

S? er vi oppe omkring de 250-300 mio. kr.

SteenA date=1556227472 said:
Winther date=1556225856 said:
Det er ikke s? overraskende at kommunen slet ikke vil poste penge i det
  Jeg ved ikke, om det helt er det man melder ud? Det er ikke overraskende, at der skal findes penge andre steder fra. Sp?rgsm?let er m?ske mere, hvor kommunens smertegr?nse er, i forhold til at blive ejer af et nyt tidssvarende fodboldstadion, til gl?de for sine borgere, samt hvordan man kan f? strikket et kludet?ppe sammen med flere investorer, heriblandt virksomheden AGF.

F?rst og fremmest skal man have lukket ned for argumentet om at man bygger et nyt stadion til AGF. Nej, man bygger et nyt opvisningsanl?g til Aarhus, som s? skal lejes ud til markedspris, hvad enten lejeren s? hedder AGF, Aarhus United eller noget helt tredje.

I 2011-14 blev Moesgaard Museum bygget om for 345 mill. kr.  Det blev financieret af Aarhus Kommune, Kulturministeriet og diverse fonde. Det er n?ppe helt galt at antage at Aarhus Kommune og Kulturministeriet stod for mindst 2/3 af denne finansiering, hvilket alts? er skattekroner. S? viljen er der jo til at bruge penge p? kulturelle tilbud til borgerne. Sp?rgsm?let er vel bare, hvad et nyt fodboldstadion er v?rd for kommunen. Men som situationen er lige nu, er byr?det sikkert godt tilfreds med bare at tr?kke tiden. Det er derfor, at AGF snart m? komme med en plan B, samtidig med at man forts?tter med at forhandle om plan A.

Jeg taenker at de konkluderer at et nyt fodboldstadion ikke er saa meget vaerd ifht det man har, saa de vil helst ingenting vil bruge paa det og i hvert fald saa lidt som muligt. Naturligt nok maaske, men trods alt anderledes end man ser paa visse andre kulturelle tilbud - men det er jo da ogsaa anderledes enf fx Moesgaard at det skal forpagtes af et privat firma. Helt undgaa at bruge penge kan de maaske ikke, men det skal helst begraenses til lidt infrastruktur eller maaske anlaeggelse af en atletikbane hvis AGF koeber stadion. Det kunne hedde at man vil opfoere et moderne opvisningsanlaeg for byens borgere, men netop i Aarhus er der vist ikke mange politikere der taenker saadan. Saa AGF maa agere efter at de selv skal ordne det her og deres eneste pressionsmiddel ifht kommunen er vel hvis Plan B ikke involverer det nuvaerende anlaeg som saa vil blive en udgift for kommunen.

fsc said:
Tizzer said:
fsc said:

MCH er vel 15 ?r gammelt. S? 170 mio kr. i 2004 priser er vel ca 200 mio kr i 2019 priser.
Plus et par hektar eller tre erhervsjord ? 20 mio kr. pr hektrar (200 kr pr m2 er prisen her i Vejle, hvor jeg arbejder) samt tekniske anl?g.

S? er vi oppe omkring de 250-300 mio. kr.
Jeg tror ikke et dobbelt saa stort stadion bliver dobbelt saa dyrt, men man kunne vaelge at bygge noget mindre eller ikke bygge delt fuldt ud med det samme (to langsider og store reklamer paa endevaeggene?) Maaske kan der ogsaa findes billigere jord lidt laengere vaek. Man kommer ikke saa langt med 50 mio, men hvis man kan lave en skrabet udgave for 100 mio eller lidt mere kan AGF maaske godt finde pengene. Det skal selvfoelgelig leve op til DBU's minimumskrav og have gode sponsorfaciliteter, men det kan vaere man kan man operere med mobiltribuner og den slags i en periode.

Back