Landsholdet - Den store VM 2026-tråd
VM 2026 i USA giver for mig nogle mindelser om propaganda-OL 1936 i Berlin. Det gør mig efterhånden ikke så meget, hvis vi misser kvalifikationen.Det her er spændende:
![]()
Har vi lyst til at se Mbappé, Kimmich og Kane gøre honnør for Donald Trump? — Mediano - lyden af fodbold
Kommentar: Sport og politik hører sammen. Mere end nogensinde. VM i fodbold til sommer kan blive den sværeste begivenhed for sportens stjerner. Sværere end VM i Qatar, Rusland og andet skrammel, som sporten har budt os . AF PETER BRÜCHMANN Det følgende er en personlig kommentar fra Peter Brüchmawww.mediano.nu
Vi skal kvalificere os for aktivt at kunne blive væk i protest.VM 2026 i USA giver for mig nogle mindelser om propaganda-OL 1936 i Berlin. Det gør mig efterhånden ikke så meget, hvis vi misser kvalifikationen.
vores landshold virker simpelthen så ugideligt og energiløst, har virkelig lav tiltro til at det lykkedesVi skal kvalificere os for aktivt at kunne blive væk i protest.
VM 2026 i USA giver for mig nogle mindelser om propaganda-OL 1936 i Berlin. Det gør mig efterhånden ikke så meget, hvis vi misser kvalifikationen.
Der er stadig lang tid til det skal afholdes men lad os nu se hvad der sker. Det er som om Trump har optrappet konfrontationsniveauet gevaldigt men han har måske også et midtvejsvalg som kan ende med han mister evnen til at træffe større beslutninger - det kan vi håbe. Lige nu ser det ud til han har travlt og vil nå en del inden.
Kører konfliktniveauet helt i vejret, er jeg spændt på om det ender der hvor Bruchmann gætter på. Det vil være uhørt hvis de store Europæiske lande pludselig takker nej og laver deres egen turnering. Det kan godt være vi ikke kan lide FIFA men vil forbundene sige nej til de store tv-pakker samt evt. søgsmål. Jeg tvivler.
På den anden side, er det vel uundgåeligt hvis man ønsker at ruske op i det hele og få lidt af magten tilbage.
Der kan jeg heller ikke forestille mig det ender - bl.a. fordi Kongressen trods alt vil blokere så vanvittigt et træk fra Trumps side som en invasion af Grønland vil være. Men hvis FIFA fortsætter, eller måske endda forstærker, deres bundkorrupte adfærd, kan nogle af de europæiske lande næsten blive tvunget til det om et VM eller to.Kører konfliktniveauet helt i vejret, er jeg spændt på om det ender der hvor Bruchmann gætter på. Det vil være uhørt hvis de store Europæiske lande pludselig takker nej og laver deres egen turnering. Det kan godt være vi ikke kan lide FIFA men vil forbundene sige nej til de store tv-pakker samt evt. søgsmål. Jeg tvivler.
På den anden side, er det vel uundgåeligt hvis man ønsker at ruske op i det hele og få lidt af magten tilbage.
Men hvis FIFA fortsætter, eller måske endda forstærker, deres bundkorrupte adfærd, kan nogle af de europæiske lande næsten blive tvunget til det om et VM eller to.
Det er vi ikke og derfor gør vi heller ikke rigtig noget ved det. Infantino er jo også europæer og Blatter og Platini var vist temmelig korrupte selvom de blev frikendt. Osv. Uefa er ikke fri for en slags. Det betyder noget at pengene er der, men det behøver ikke være så mange som i Fifa, der er nok i håndbold og alle mulige sportsgrene til at nogle få stadig kan berige sig. Man er nød til som minimum at have en struktur med nogle mekanismer der modvirker det og stor transparens, men hvordan det kan blive reformeret er lidt svært at sige. Selv hvis man nedlagde FIFA, hvem ville så kunne etablere en ny organisation, uden den korruption?Problemet er bare, vi i Europa er ikke bedre selv. VM i Tyskland kom også i hus gennem lokumsaftaler og beskyldninger om decideret korruption. Jeg ved ikke, hvad alternativerne er til FIFA og UEFA men frygter det bliver endnu værre.
Selv det internationale håndboldforbund er styret af en gennemkorrupt og egenrådig præsident og her er pengene intet i forhold til fodbolden. Måske er menneskeheden bare ikke bedre.
UEFA er langt fra perfekte, men synes nu FIFA er i en helt anden liga - måske endda en helt anden sport - når det kommer til korruption. Og der er de seneste år sket et underligt skred, hvor man ikke engang prøver at skjule det. Det foregår helt åbenlyst for næsen af os, uden der er nogen der gør det store ved det.Problemet er bare, vi i Europa er ikke bedre selv. VM i Tyskland kom også i hus gennem lokumsaftaler og beskyldninger om decideret korruption. Jeg ved ikke, hvad alternativerne er til FIFA og UEFA men frygter det bliver endnu værre.
Selv det internationale håndboldforbund er styret af en gennemkorrupt og egenrådig præsident og her er pengene intet i forhold til fodbolden. Måske er menneskeheden bare ikke bedre.
Jeg tror det hænger sammen med, at FIFA har besluttet at være for HELE verden, ikke kun for Europa. Det kommer til at ligne korruption med europæiske briller, men i virkeligheden handler det nok i højere grad om, for Infantino, at holde resten af medlemmerne glade ved at være mindre eurocentrisk.Og der er de seneste år sket et underligt skred, hvor man ikke engang prøver at skjule det. Det foregår helt åbenlyst for næsen af os, uden der er nogen der gør det store ved det.
Ehm, du mener at han har tænkt: jeg har egentlig ikke lyst til at være så korrupt, men jeg er jo nød til det så alle de lande hvor det er almindeligt kan føle sig hjemme i FifaJeg tror det hænger sammen med, at FIFA har besluttet at være for HELE verden, ikke kun for Europa. Det kommer til at ligne korruption med europæiske briller, men i virkeligheden handler det nok i højere grad om, for Infantino, at holde resten af medlemmerne glade ved at være mindre eurocentrisk.
Ehm, du mener at han har tænkt: jeg har egentlig ikke lyst til at være så korrupt, men jeg er jo nød til det så alle de lande hvor det er almindeligt kan føle sig hjemme i Fifa?
Sjovt lavet!Ehm, du mener at han har tænkt: jeg har egentlig ikke lyst til at være så korrupt, men jeg er jo nød til det så alle de lande hvor det er almindeligt kan føle sig hjemme i Fifa?
Det bedste eksempel på det som Stone Cold mener, som jeg læser det, er VM i Qatar. For der blev råbt og sagt en masse, men det var kun fra lande i det nordlige/vestlige europa. Ikke engang et samlet UEFA. Lande som Italien, Balkan landende, østlige del af central europa sagde intet. Heller ikke fra andre verdensdele. Netop fordi at der rundt omkring i verden ikke er samme (gode) moralske kompas som i vores del af verden. Set på verdensplan er jeg sikker på at man vil betegne VM i Qatar som en succes.
Derudover så er debatten omkring UEFA skulle trække sig også meget problematisk - netop fordi alle landene i Europa ikke snakker med fælles stemme lige pt.
Nu har det ikke så meget med fodbold at gøre selvom det kan blive den udløsende faktor. Men det er heller ikke alle lande i EU som bakker specielt meget op omkring Danmark/Grønland pt.. De så måske hellere, at man bare fik givet den ø til Amerikanerne og så kunne komme videre (en nærliggende tanke, da vi ikke vil have den alligevel). De lande har nok bare ikke samme moralske kompas, førend det giver dem selv problemer i en situation.Det bedste eksempel på det som Stone Cold mener, som jeg læser det, er VM i Qatar. For der blev råbt og sagt en masse, men det var kun fra lande i det nordlige/vestlige europa. Ikke engang et samlet UEFA. Lande som Italien, Balkan landende, østlige del af central europa sagde intet. Heller ikke fra andre verdensdele. Netop fordi at der rundt omkring i verden ikke er samme (gode) moralske kompas som i vores del af verden.