New posts

Fodbold ude i verden

• Thread starter Thread starter fsc
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 561
  • Views Views: Views 39K
Fodbold ude i verden
Hvem tænker: "Mit hold har vundet Champions League – nu går jeg ud og stjæler, smadrer og skaber uro"?

Det er vildt det der - tænk sig at opføre sig sådan når man vinder.

Nå men de har andre udfordringer i de store byer i Frankrig og er ikke uvant med "forbryderne" kommer på gaden, når de ser muligheden for det. Der er helt sikkert mange baggrunde for udviklingen i deres samfund men man skal nok håbe de kan få det vendt - det er så en helt anden diskussion.

Iflg. engelske The Times har de europæiske forbud på et telefonmøde enstemmigt besluttet at boycotte VM, hvis Dikatoren gennemfører et delvis salg af de kommercielle rettigheder til VM og klub VM.

Det overrasker mig vildt men glædeligt. Nu må vi se, om de vitterlig vil boycotte, om der kommer ændringer i forslaget, som gør den spiseligt eller planerne skrottes helt. Jeg tror på punkt 2.

Steen Houmann har lavet et indlæg, der for en gangs skyld indeholder få tal og grafer, men forsøger at perspektivere:

Måske er det præcis det skaktræk, Infantino har ventet på.

Først kommer forslaget. Så kommer UEFAs modstand. Så kommer FIFA med fortællingen om, at Europa igen forsøger at blokere for økonomisk udvikling i resten af verden.

Og så står Infantino som manden, der vil give flere penge til de små lande.

Det er politisk stærkt.

Iflg. The Athletic står UEFA forbundene for 70% af indtægterne i FIFA med PL som største indtægtskilde med andre ord der er ikke et FIFA uden UEFA og hvis de 55 UEFA forbund vitterlig vil gennemføre et boycott vil de kommercielle indtægter i FIFA turneringer falde drastisk ikke bare fra Europa men også USA da et VM vil være nærmest værdiløst.

UEFA har ikke nok stemmer men alligevel har de den afgørende magt og det glæder mig, de endelig begynder at bruge den magt.

UEFA har ikke nok stemmer men alligevel har de den afgørende magt og det glæder mig, de endelig begynder at bruge den magt.
Og satme på tide, at de begynder at bruge den magt. Det er fint med FIFA som et demokratisk forbund med lige stemmeret, men det er altså lidt skørt, når 90-95% af værdien i VM skabes i 15-20 lande fordel på Europa og Sydamerika. Alt for nemt at trumfe de lande med korruption o.lign. til lande som betyder nul og niks for fodbolden.

Og satme på tide, at de begynder at bruge den magt. Det er fint med FIFA som et demokratisk forbund med lige stemmeret, men det er altså lidt skørt, når 90-95% af værdien i VM skabes i 15-20 lande fordel på Europa og Sydamerika. Alt for nemt at trumfe de lande med korruption o.lign. til lande som betyder nul og niks for fodbolden.
Den måde UEFA lukkede Super League ned på efterlod heller ikke meget spillerum for UEFA til selv, at - delvis - privatisere FIFA

Den måde UEFA lukkede Super League ned på efterlod heller ikke meget spillerum for UEFA til selv, at - delvis - privatisere FIFA
Nej, UEFA har (heldigvis) på grund af EU ret begrænset rum til skøre tiltag.

Selvom det nok er et lidt frelst nordisk synspunkt, har det længe undret mig, at politikkerne har accepteret at nærmest alle forbund for de store sportsgrene i verden er så dybt korrumperede. Om det så er atletik, OL eller fucking håndbold, så har man indtrykket af, at de primært er til for at sende så mange penge i lommerne som muligt, på de mennesker, der har formået at snyde og bestikke sig vej til toppen.

Det er fint med FIFA som et demokratisk forbund med lige stemmeret, men det er altså lidt skørt, når 90-95% af værdien i VM skabes i 15-20 lande fordel på Europa og Sydamerika.

Det siger alt om økonomien i Europa kontra alle andre kontinenter, når Sydamerikas 2. største liga den argentinske generer indtægter på niveau med den bedste belgiske liga.
Infantino har gået et skridt for langt og det kan forhåbentlig blive starten på enden. Det hjælper heller ikke at Trumps svigersøn er en del af planerne.

Nej, UEFA har (heldigvis) på grund af EU ret begrænset rum til skøre tiltag.

Selvom det nok er et lidt frelst nordisk synspunkt, har det længe undret mig, at politikkerne har accepteret at nærmest alle forbund for de store sportsgrene i verden er så dybt korrumperede. Om det så er atletik, OL eller fucking håndbold, så har man indtrykket af, at de primært er til for at sende så mange penge i lommerne som muligt, på de mennesker, der har formået at snyde og bestikke sig vej til toppen.

Helt enig.

UEFA brugte også argumentet om den europæiske fodboldpyramide og økonomisk solidaritet som et af sine vigtigste argumenter imod Super League. Derfor ville det være - selv for UEFA - være ekstremt dobbeltmoralsk, at tillade op mod 20% privat medejerskab af FIFA

Det siger alt om økonomien i Europa kontra alle andre kontinenter, når Sydamerikas 2. største liga den argentinske generer indtægter på niveau med den bedste belgiske liga.
Infantino har gået et skridt for langt og det kan forhåbentlig blive starten på enden. Det hjælper heller ikke at Trumps svigersøn er en del af planerne.

Er det ikke svigersønnens bror der er involveret? Bortset fra det, så skal familien Trump nok få stukket snablen langt ned i kassen eller sørge for vennerne skylder en tjeneste. Utroligt Amerikanerne bliver ved at acceptere det der foregår derovre men det er en helt anden og lang politisk diskussion.

Nu kan man håbe, at UEFA og de andre ender med at stille en ordentlig modkandidat til Infantino til næste år. Jeg foreslår gerne Lisa Klaveness fra Norge men det er formentlig nogle skridt for langt ;)

Er det ikke svigersønnens bror der er involveret? Bortset fra det, så skal familien Trump nok få stukket snablen langt ned i kassen eller sørge for vennerne skylder en tjeneste. Utroligt Amerikanerne bliver ved at acceptere det der foregår derovre men det er en helt anden og lang politisk diskussion.

Nu kan man håbe, at UEFA og de andre ender med at stille en ordentlig modkandidat til Infantino til næste år. Jeg foreslår gerne Lisa Klaveness fra Norge men det er formentlig nogle skridt for langt ;)
Jo. Det er svigersønnens bror

Back