Normalt er et stadion jo overdækket stort set over det hele undtaget banen, det gør altså opgaven noget mindre end Vejlby.
Der er dog enkelte undtagelser hvor det ikke er det hele der er overdækket, men der er heldigvis lige revet en bastard ned for nyligt.
Forbundet er også bundet af en TV aftale, det skal også overholdes.
Ifølge Goggle så skal dommeren også forholde sig til tilskuers sikkerhed, jeg er ret sikker på at det er en helhedsvurdering:
Ja, fodbolddommeren skal forholde sig til flere faktorer end blot selve banens tilstand, når en kamp aflyses eller afbrydes. Det primære hensyn er altid sikkerheden for spillere, officials og tilskuere, hvilket dækkes af fodboldlovens §5.
Her er de vigtigste faktorer, dommeren skal forholde sig til udover selve banen:
- Vejrforhold og sikkerhed: Dommeren skal aflyse eller afbryde kampen, hvis vejret udgør en fare. Dette inkluderer tordenvejr (lynfare), stormstyrke, eller hvis banens omgivelser gør det farligt at spille, f.eks. løsrevne reklamebannere eller grene.
- Omgivelserne: I henhold til fodboldlovens §5 skal dommeren efterse banen og dens omgivelser. Hvis omgivelserne (f.eks. tilskuere, belysning eller lignende) gør det utrygt at spille, kan dommeren skride til handling.
- Lysforhold: Hvis kampen ikke kan afvikles under forsvarlige lysforhold (mørkets frembrud), kan dommeren afbryde kampen.
- Spillernes sikkerhed (overordnet): Dommerens skøn er afgørende. Hvis banen er så våd, at det medfører for stor risiko for skader, er det en gyldig grund til aflysning.
Man kan så diskuterer om sne er farligt, men det skal være sikkert for alle at gå på feks trapper, der er også handicappede, Gangbesværede, Pensionister, og mig i en 40 hestes for at holde blodet frostsikret at tage hensyn til
Men jeg havde sq nok hellere taget en røvtur ned af trappen på C5 i stedet for Mandag kl F**king 21:00.