New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 204K
Cykling
Jeg vil for altid huske dette øjeblik. En Pogacar der takker Vingegaard for at vente på ham efter Pogacar lige var ved at styrte og mistede dermed afstand. Enestående sportsmansship og respekt mellem verdens 2 bedste GT ryttere i verdens største cykelløb.

View attachment 1498
Ja, det er stort, de ligger og kæmper om sekunder hver dag og begge kunne også have været nede, men ingen behov for fordele på den slags uheld, det skulle afgøres på styrke til sidst. Og Vingegaard fik da også lige sat det hele på plads.

Ja, det er stort, de ligger og kæmper om sekunder hver dag og begge kunne også have været nede, men ingen behov for fordele på den slags uheld, det skulle afgøres på styrke til sidst. Og Vingegaard fik da også lige sat det hele på plads.
Jeg tror egentligt Vingegaard havde gjort det uanset hvad, men det var lidt en gratis omgang for ham. Han havde Kuss på vej op bagfra og egentligt primært interesse i at nedkørslen blev "neutraliseret" mellem ham og Pogacar, så det kunne blive afgjort på opkørslen til Hautacam.

Men generelt en helt vild præstation af. Vingegaard. Havde sgu ikke troet han havde en chance mod Pogacar. Men tror Jumbo Visma havde fået analyseret hans svagheder helt præcist og formåede at få lokket ham i en fælde på Granon-etapen, hvor han kørte med hovedet under armen.

Men nu har Pogacar prøvet at tabe for alvor for første gang i sin karriere, så tror vi ser en klogere rytter næste år (og nok også med et stærkere hold), som bliver endnu sværere for Vingegaard at knække. Glæder mig allerede😁

Jeg tror egentligt Vingegaard havde gjort det uanset hvad, men det var lidt en gratis omgang for ham. Han havde Kuss på vej op bagfra og egentligt primært interesse i at nedkørslen blev "neutraliseret" mellem ham og Pogacar, så det kunne blive afgjort på opkørslen til Hautacam.
Nej, han kunne jo hurtigt konstatere at han det ikke drejede sig om noget der ville gøre en forskel og han var næppe heller specielt interesseret i at angribe på det tidspunkt. Det kunne måske have været anderledes hvis han jagtede Pogacar, men han havde vel heller ikke ventet hvis han var punkteret på vej op til Hautacam. Men symbolikken i det er stærk og Pogacar anerkender det fordi det trods alt er en gestus at han ikke skal satse for at nå op igen med det samme.

Men generelt en helt vild præstation af. Vingegaard. Havde sgu ikke troet han havde en chance mod Pogacar. Men tror Jumbo Visma havde fået analyseret hans svagheder helt præcist og formåede at få lokket ham i en fælde på Granon-etapen, hvor han kørte med hovedet under armen.

Men nu har Pogacar prøvet at tabe for alvor for første gang i sin karriere, så tror vi ser en klogere rytter næste år (og nok også med et stærkere hold), som bliver endnu sværere for Vingegaard at knække. Glæder mig allerede😁
Ja, det er jo interessant hvordan holdet og taktikken spiller ind, UAE blev decimeret lidt tidligere, men det er også muligt Pogacar var lidt for overmodig efter at have været den stærkeste i så lang tid og fordi det er hans natur. Det kan godt tænkes de vil forsøge at gribe det lidt anderledes an næste år. Det er selvsagt ekstra fedt det er en dansker der vinder, men det er i hvert fald mere interessant når der ikke er et hold og en rytter der på forhånd bare er meget bedre end alle de andre.

Nej, han kunne jo hurtigt konstatere at han det ikke drejede sig om noget der ville gøre en forskel og han var næppe heller specielt interesseret i at angribe på det tidspunkt. Det kunne måske have været anderledes hvis han jagtede Pogacar, men han havde vel heller ikke ventet hvis han var punkteret på vej op til Hautacam. Men symbolikken i det er stærk og Pogacar anerkender det fordi det trods alt er en gestus at han ikke skal satse for at nå op igen med det samme.

Ja, det er jo interessant hvordan holdet og taktikken spiller ind, UAE blev decimeret lidt tidligere, men det er også muligt Pogacar var lidt for overmodig efter at have været den stærkeste i så lang tid og fordi det er hans natur. Det kan godt tænkes de vil forsøge at gribe det lidt anderledes an næste år. Det er selvsagt ekstra fedt det er en dansker der vinder, men det er i hvert fald mere interessant når der ikke er et hold og en rytter der på forhånd bare er meget bedre end alle de andre.
Jeg er især spændt på om ikke UAE griber Pogacars forår lidt anderledes an næste år. Han kørte rigtigt mange hårde løb (og vandt de fleste) så måske har han lige manglet de sidste procenter ift. friskhed.

Og så bør UAE smide en del penge efter deres udstyr og generelle setup. Virker til at de er et pænt stykke efter Jumbo og Ineos. Især deres tt-udstyr er noget af en hæmsko, hvilket godt kan koste i et forventeligt tæt opgør næste år.

Men glæder mig allerede til næste år (hvilket jeg på ingen måde normalt gør - touren plejer at være det kedeligste løb i sæsonen). Rematch mellem Vingegaard og Pogacer og med Evenepoel, Jay Hindley og (forhåbentlig) Bernal som x-faktorer (samt måske Ayoso som hjælper for Pogacar). Det kan næsten kun blive et vildt løb igen.

Jeg er især spændt på om ikke UAE griber Pogacars forår lidt anderledes an næste år. Han kørte rigtigt mange hårde løb (og vandt de fleste) så måske har han lige manglet de sidste procenter ift. friskhed.

Jeg er meget enig. Tænkte allerede på det i foråret, hvor han kørte mange løb og altid for at vinde, mens Vingegaard minutiøst har forberedt sig kun på Touren.
Jeg er spændt på, om Pogacar vil have hævn og sadle om, eller om han stadig vil køre som Merckx, bl.a har Pogacer givet udtryk for, han vil vinde Giroen på et tidspunkt.

Uanset hvad så kan næste års tur blive en gentagelse af i år med Pogacar og Vingegaard som i særklasse de bedste. Bernal er et stort spørgsmålstegn pga. det alvorlig styrt, mens jeg ikke har fidus til Hindley og Evenepoel er for ung og ikke (endnu) taktisk dygtigt nok + han kører på et hold, som ikke er gearet til Touren.

Det kan være en pointe - det var måske ikke kun Pogacar selv der var lidt overmodig. Hvis de kan give ham nogle procenter ekstra ved at planlægge foråret anderledes gør de nok det.
Og så bør UAE smide en del penge efter deres udstyr og generelle setup. Virker til at de er et pænt stykke efter Jumbo og Ineos. Især deres tt-udstyr er noget af en hæmsko, hvilket godt kan koste i et forventeligt tæt opgør næste år.
Det er jeg ikke rigtig inde i, men det er da underligt hvis de ikke har top-udstyr hele vejen rundt. Det er da ikke fordi de ikke har råd. Dagens etape var selvfølgelig ikke afgørende, selvom jeg ikke forventede Vingegaard ville slå Pogacar (måske også noget psykologi der,) men det er klart enkeltstarten kan blive afgørende et andet år.
Men glæder mig allerede til næste år (hvilket jeg på ingen måde normalt gør - touren plejer at være det kedeligste løb i sæsonen). Rematch mellem Vingegaard og Pogacer og med Evenepoel, Jay Hindley og (forhåbentlig) Bernal som x-faktorer (samt måske Ayoso som hjælper for Pogacar). Det kan næsten kun blive et vildt løb igen.
Ja, det kan selvfølgelig gøre forskellen hvem de får med på holdet. Næste år der vel heller ikke så megen tvivl om at Vingegaard er kaptajn, det ved jeg ikke om Roglic er helt med på så måske skal han også bare koncentrere sig om Giro/Vuelta. En tredje rytter fra et andet hold der blander sig kunne også give lidt til løbet. Jeg ved ikke hvem det kunne blive, men Hindley skal vel have chancen.

Nu følger jeg nok under alle omstændigheder ikke helt så meget med, men nogle år er touren ret uinteressant fordi et hold og en rytter mere eller mindre bare kontrollerer det fra start til slut, men når det er godt er det enkeltetaper der nærmest er som klassikere blandet med at der skal tænkes længere frem og der kan ske uventede ting når de når de når længere hen og har restitueret forskelligt osv. Der var ikke mange etaper i år hvor der ingenting skete og nok ikke den tour sprinterne har været gladest for.

Det kunne så være et spørgsmål til dem der her følger det lidt mere - jeg har spekuleret på i hvor høj grad de har arrangeret det for at undgå at der er en Cavendish der sprinter sig til fem etapesejre og hvor meget der er en anden tilgang i feltet/sprinterhold der ikke kan kontrollere det? De skeler jo nok også til hvad der er flest seere til.

Man skal have det sjovt med at gå på arbejde og man må sige de ligger kræfter i det :cool: Fedt!

Det er forresten utrolige tider for dansk cykling - det er vildt så mange vi har der leverer og måske står til at levere i fremtiden.

Se lige en resultatliste for starten af året:
De danske stjerner samler i disse dage på både sejre og trøjer i det franske etapeløb, og sådan har det været i årets første måneder.

Faktisk er det kun Belgien, der har vundet flere professionelle cykelløb end Danmark i 2023.

1. Belgien: 17 sejre
  2. Danmark: 14 sejre
  3. Frankrig: 12 sejre
  4. Storbritannien: 10 sejre
  5. Colombia: 10 sejre

Det var også tre danskere som havde forskellige trøjer i Paris-Nice i går. Det kommer nok ikke til at ske så ofte.
Der manglede lige den hvide ungdomstrøje men den sidder Pogacar med.

Mange danskere hader kø, men tirsdag ved podiet var det trods alt en af de sjovere at stå i.

Hele fire danskere skulle op for at lade sig hylde.

Jonas Gregaard (Uno-X) i bjergtrøjen, Mads Pedersen (Trek-Segafredo) i den grønne pointtrøje, Magnus Cort (EF Education-EasyPost) ganske overraskende i den gule førertrøje, og så vandt Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma) holdtidskørslen sammen med sit stærke mandskab.

Back