New posts

Champions League 2026/27

• Thread starter Thread starter Holmertz
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 65K
Last edited:
Det der med geografiske hensyn, betyder det at vi med ret stor sandsynlighed ender i lodtrækningsgruppe med KuPS, Poznan og Shamrock Rovers?
Som udgangspunkt inddeles de i noget der minder om Nord / Central / Syd grupper.
4 seedede og 4 useedede i hver gruppe.

Men geografien er slet ikke nagelfast eller logisk.

Sidste år kom Malmø i samme seedningsgruppe som mesteren fra Serbien, Israel og Ukraine. Mens FCK kom i en anden.
Og mesteren fra Island og Finland kom i hver deres useedede gruppe.

Vi kan også ende udenfor den nordlige gruppe, fordi der jo er useeded mester fra Island, Færøerne, Sverige, Irland og Nordirland.
Dermed kan vi blive skubbet ned til gruppen hvor Røde Stjerne og Dynamo Zagreb formentlig er.

Så groft sagt kan man gætte på noget a la det du siger, men det er laaaangt fra givet at det ender sådan.

Vi ved det først om morgenen på selve lodtrækningsdagen.

Det der med geografiske hensyn, betyder det at vi med ret stor sandsynlighed ender i lodtrækningsgruppe med KuPS, Poznan og Shamrock Rovers?
Der er intet, der er 100% sikkert, men ofte har man flere hold “tæt på” end “langt væk”.

Men der undtagelser.

Sidste år var fck i Q2 i pulje med hold fra Ungarn, Bulgarien, Polen, Kroatien, Kosovo, Armenien og så Island.

Året før hed FCM’s pulje Norge, Sverige, Tjekkiet, Færøerne, Irland, Letland og Moldova. Samme trend var gældende i Q3 hvor deres pulje hed Norge, Sverige, Polen, Ungarn og Grækenland, mens den anden pulje var 100% Østeuropa, Centraleuropa og Balkan.

Vi ved det først om morgenen på selve lodtrækningsdagen.

Ofte aftenen før. De danske medier fanger den vist bare først om morgenen. Ikke at det gør den store forskel.

Vi skal for alt i verden ikke møde Niels Frederiksen.
Jeg orker ikke hele Brøndby Twitter fejre et evt nederlag mod “deres” mand.

Hvad folk på twitter vil skrive, det må altså være vores absolut sidste bekymring inden lodtrækningen :p

Ang. TV relevant for os….det er vel Viaplay der har CHL, men er det stadig Disney der har EuropaLeague? Og Conf. League?
Ja, med et TV2 Play plus sport-abonnement kan du få Disney+ (og AppleTV) oveni.
Så er du faktisk rimelig fodbold-dækket.
Det skal du lige siges at det først er fra playoff-kampene, at rettighedshaverne har adgang til kampene.
De første fire Europæiske kampe vi skal spille ved man ikke endnu hvem der viser dem, det er hjemmeholdet der skal stå for at sælge TV-rettighederne til kampen. Hjemmekampene bliver helt sikkert vist på dansk TV-kanal, men udekampene er altid sværere for danske udbydere at få købt adgang til afhængig af hvilket land holdet er fra.

I de sidste par år har det oftes været bold+ der har haft adgang til FCK og Brøndbys udekampe, så det kunne sagtens bliver noget i samme stil. Sidste år købte FCK faktisk selv rettighederne til udekampene, og smed kampene på FCKTV, jeg kunne sagtens se AGF kunne finde på at gøre det samme og sende kampen på AGF Play+.

Det er egentlig ret vildt at den der trekvartvilkårlige inddeling inden den egentlig lodtrækning faktisk er ligeså vigtig som selve lodtrækningen. Er der virkelig absolut 0 åbenhed omkring den? Hvordan forsvares det? Eller, det prøver de måske ikke engang på? :)
Du har helt ret - det er lidt vildt at inddeling i grupper er så vilkårlig og så vigtig.
Man kan ikke læse noget hos UEFA hvordan de gør. Kun at de inddeler.

Kigger man lidt tilbage på tidligere, så ligner det inddelinger i noget der minder om Nord / Central / Syd.

Men det er langt fra stringent. Nabolande kan blive placeret i to forskellige grupper selvom der måske er 1000-1500 km til andre lande i gruppen.

Mit håb er at Beograd og Zagreb begge placeres i Central eller Syd. Så burde der være ret stor sandsynlighed for at vi undgår dem. Under forudsætning af, at vi selv placeres i Nord - hvilket langtfra er givet.

Med med de mange klubber fra det tidligere Jugoslavien som potentielle modstandere, så bliver det interessant hvordan de ligger snittet.
De 12 seedede hold er tungt drejet om den sydøstlige del af Europa.

Hvorimod de 12 useedede hold er noget mere nordligt drejet med to nordatlantiske hold, to skandinaviske hold, to baltiske hold og to britiske hold.

Nu har jeg for sjov kigget på hvem FCK kunne møde i CL Q2 sidste år og hvem FCM kunne møde i CL Q2 for to år siden
Holdet markeret med fed, er det seedede hold i Q1 opgøret.

FCKs mulige modstandere i CL Q2 sidste år;
HNK Rijeka (Kroatien)
Vinderen af FC Drita (Kosovo) mod FC Differdange 03 (Luxembourg)
Vinderen af KF Egnatia (Albanien) mod Breiðablik (Island)
Vinderen af FC Noah (Armenien) mod FK Budućnost Podgorica (Montenegro)

FCMs mulige modstandere i CL Q2 sidste år;
Vinderen af KÍ Klaksvík (Færøerne) mod FC Differdange 03 (Luxembourg)
Vinderen af Vikingur Reykjavík (Island) mod Shamrock Rovers FC (Irland)
Vinderen af FC RFS (Letland) mod Larne FC (Nordirland)
Vinderen af FC Ballkani (Kosovo) mod UE Santa Coloma (Andorra)

Ud fra det meget spinkle grundlag har jeg prøvet med et gæt på hvad vores pulje kunne hedde;

Dinamo Zagreb (Kroatien)
Vinderen af Q1 opgøret indholdende Shamrock Rovers FC (Irland)
Vinderen af Q1 opgøret indholdende FC Drita (Kosovo)
Vinderen af Q1 opgøret indholdende FK Borac Banja Luka (Bosnien)

Det er et rent gæt foreståes.
Af en eller anden grund er Danmark de sidste to år blevet parret med flere hold fra ex-jugoslavien,
så min store frygt er at vi kan risikere at ryge i lodtrækningspulje med både Dinamo Zagreb og Røde Stjerne,
såfremt UEFA laver puljer helt uden skelen til en ligelig fordeling af højtseedede hold.

Nu har jeg for sjov kigget på hvem FCK kunne møde i CL Q2 sidste år og hvem FCM kunne møde i CL Q2 for to år siden
Holdet markeret med fed, er det seedede hold i Q1 opgøret.

FCKs mulige modstandere i CL Q2 sidste år;
HNK Rijeka (Kroatien)
Vinderen af FC Drita (Kosovo) mod FC Differdange 03 (Luxembourg)
Vinderen af KF Egnatia (Albanien) mod Breiðablik (Island)
Vinderen af FC Noah (Armenien) mod FK Budućnost Podgorica (Montenegro)

FCMs mulige modstandere i CL Q2 sidste år;
Vinderen af KÍ Klaksvík (Færøerne) mod FC Differdange 03 (Luxembourg)
Vinderen af Vikingur Reykjavík (Island) mod Shamrock Rovers FC (Irland)
Vinderen af FC RFS (Letland) mod Larne FC (Nordirland)
Vinderen af FC Ballkani (Kosovo) mod UE Santa Coloma (Andorra)

Ud fra det meget spinkle grundlag har jeg prøvet med et gæt på hvad vores pulje kunne hedde;

Dinamo Zagreb (Kroatien)
Vinderen af Q1 opgøret indholdende Shamrock Rovers FC (Irland)
Vinderen af Q1 opgøret indholdende FC Drita (Kosovo)
Vinderen af Q1 opgøret indholdende FK Borac Banja Luka (Bosnien)

Det er et rent gæt foreståes.
Af en eller anden grund er Danmark de sidste to år blevet parret med flere hold fra ex-jugoslavien,
så min store frygt er at vi kan risikere at ryge i lodtrækningspulje med både Dinamo Zagreb og Røde Stjerne,
såfremt UEFA laver puljer helt uden skelen til en ligelig fordeling af højtseedede hold.
Yep, vi er i totalt gætteland pt.

Jeg deler din frygt med at havne i en gruppe med Zagreb og Beograd.

I fht. at bruge tidligere år, skal man huske at FCK og FCM var seedede de gange, og ikke mindst at de 2 * 12 hold så noget anderledes ud geografisk end de gør i år.

Jeg har prøvet med forskellige manuelle scenarier af sidste år og mulighederne i år.
Og jeg kan simpelthen ikke greje hvordan de vil gøre det.
Der ER et geografisk mønster men det er langt fra entydigt.

Jeg deler din frygt med at havne i en gruppe med Zagreb og Beograd.

Sidst vi var med i Conference Legue Q2 røg vi i lodtrækningspulje både med Brugge og Twente, der så vidt jeg husker var de indiskutabelt højest seedede i 2. kvalrunde.
Så jeg er bange for at UEFA ikke kigger på en ligelig fordeling af hold med høj koefficent.

Er spændt på om mit gæt er helt off eller der er et mønster at spotte.
Det eneste der er til at gennemskue, er at de forsøger at holde visse lande fra at møde hinanden.
Serbien/Kosovo, Armenien/Azerbajdan og måske Israel fra nogle specifikke lande.

Du har helt ret - det er lidt vildt at inddeling i grupper er så vilkårlig og så vigtig.
Man kan ikke læse noget hos UEFA hvordan de gør. Kun at de inddeler.

Kigger man lidt tilbage på tidligere, så ligner det inddelinger i noget der minder om Nord / Central / Syd.

Men det er langt fra stringent. Nabolande kan blive placeret i to forskellige grupper selvom der måske er 1000-1500 km til andre lande i gruppen.

Mit håb er at Beograd og Zagreb begge placeres i Central eller Syd. Så burde der være ret stor sandsynlighed for at vi undgår dem. Under forudsætning af, at vi selv placeres i Nord - hvilket langtfra er givet.

Med med de mange klubber fra det tidligere Jugoslavien som potentielle modstandere, så bliver det interessant hvordan de ligger snittet.
De 12 seedede hold er tungt drejet om den sydøstlige del af Europa.

Hvorimod de 12 useedede hold er noget mere nordligt drejet med to nordatlantiske hold, to skandinaviske hold, to baltiske hold og to britiske hold.
Det er også værd at bemærke, at det bosniske hold er fra den serbiske enklave. Jeg kan ikke overskue konsekvenserne af lokalbrag i den anledning, men håber UEFA kan, når de laver puljer.

(Jeg har været der en enkelt gang, og der var en decideret dårlig stemning + det er langt fra en fra en relevant lufthavn gør det til en af de værste modstandere at trække, hvis man kun skal se på fremkommeligheden for århusianske fans)

Sidst vi var med i Conference Legue Q2 røg vi i lodtrækningspulje både med Brugge og Twente, der så vidt jeg husker var de indiskutabelt højest seedede i 2. kvalrunde.
Så jeg er bange for at UEFA ikke kigger på en ligelig fordeling af hold med høj koefficent.

Er spændt på om mit gæt er helt off eller der er et mønster at spotte.
Det eneste der er til at gennemskue, er at de forsøger at holde visse lande fra at møde hinanden.
Serbien/Kosovo, Armenien/Azerbajdan og måske Israel fra nogle specifikke lande.
Twente var ikke højt placeret i 2023. De var kun seeded som følge af Hollands landekoefficient.
Brugge var til gengæld vist holdet med flest koefficientpoints af alle hold i Q2.

COL Q2 er også noget anderledes fordi der er 2 * 45 hold. Det gør det noget lettere at lave geografiske grupper. Og rigtigt mange af de seedede hold har ikke specielt mange points.

Dit gæt kan sagtens være ædrueligt
:)
Jeg synes det er umuligt at vide.

Det der driller mig er, de seeded hold har den massive koncentration af sydøstlige hold, hvorimod de useedede hold mere nordligt koncentrerede.

Kører de ren Nord / Central / Syd, så havner vi til at møde Zagreb, Beograd, Celje eller Banja Luka.
Men de kører aldrig ren geografi.

Jeg tror vi havner med 2-3 hold fra ex-Jugoslavien. Men det er som at lade en abe kaste med dartpile...

Back