AGFs egenkapital

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 16
  • Views Views: Views 3K
AGF A/S ? ?rsrapport 2018/19Bestyrelsen for AGF A/S har i dag behandlet og godkendt koncernens ?rsrapport for perioden 1. juli 2018 - 30. juni 2019. Koncernens resultat f?r skat er et overskud p? 10 mio. kr. mod et underskud f?r skat i 2017/18 p? 10 mio. kr.

Resultatet er i overensstemmelse med de opjusterede udmeldte forventninger for regnskabs?ret. Det  forbedrede  resultat  kan dels  henf?res  til  h?jere  event-,  tv-  og  sponsorindt?gter  og en fremgang  i  tilskuertallet  til  Superliga-kampene,  hvilket  har  resulteret  i  h?jere  billet-  og bodsalgsindt?gter, dels en v?sentlig stigning i transferindt?gter. Oms?tningen er steget fra 113 mio. kr. til 131 mio. kr.

De v?sentligste ?rsager til denne fremgang er  en  v?kst  i  billet-,  entr?-  og  tv-indt?gter  fra  24  mio.  kr.  til  31  mio.  kr  .,  en  v?kst  i  sponsorindt?gterne  fra  52  mio.  kr.  til  55  mio.  kr.  samt  en  v?kst  i  restaurations-  og cateringvirksomhed  fra  16  mio.  kr.  til  20  mio.  kr.  Den  samlede  fremgang  har  resulteret  i  en  rekordh?j oms?tning. Koncernens eksterne omkostninger er steget med 6 mio. kr. fra 46 mio. kr. i 2017/18 til 52 mio.kr.  i  2018/19.
Denne  omkostningsstigning  kan  prim?rt  henf?res  til  driftsomkostninger  og  vareforbrug i restaurations- og cateringvirksomhed.

Andre driftsindt?gter er steget med 10 mio. kr. fra 0 mio. kr. i 2017/18 til 10 mio.kr. i 2018/19, hvilket kan henf?res til netto transferindt?gter.

Koncernens likviditetsberedskab inkl. v?rdipapirer pr. 30. juni 2019 udg?r 43 mio. kr. i forhold til 12 mio. kr. ?ret f?r.Egenkapitalen er netto steget med 28 mio.  kr.  til  56  mio.  kr., svarende til en soliditetsgrad p?57%. Nettostigningen kan henf?res til ?rets resultat samt en  rettet emission.Pengestr?mme fra den prim?re drift er 12 mio. kr. mod 2 mio. kr. ?ret f?r.

Det lyder som er konservativt sk?n med overskud p? 5-15 mio i dette regnskabs?r, hvilket jo alts? svarer til det netop overst?ede med er overskud p? 10 mio. Der budgetteres fortsat med en 8.-plads i ligaen og de 10 mio i transferindt?gter er vel allerede hjemme med salget af Stage minus noget til fx Links (et ?rs afskrivning der.) Der kan komme bonusudbetalinger der ogs? og slag af fx Kaastrup eller Bundu. Men vi h?rte jo ogs? lige i Mediano at de regner med fortsat ?gede sponsorindt?gter (sagde han 60 mio?). Det lyder mere som 15 mio i overskud end 5 mio i hvert fald - med mindre man selvf?lgelig planl?gger andre udgifter som at k?be flere spillere uden rigtig at s?lge nogen. Og hvis vi kommer i top-6 giver det naturligvis ogs? noget p? flere fronter.

Det er virkelig positivt og giver stort h?b for fremtiden.

Ved f?rste ?jekast s? ligner det for mig et exceptionelt flot regnskab. AGF pr?sterer et overskud p? driften - f?r transferindt?gter - i en s?son, hvor man bliver nummer 8, ikke har v?ret i Europa og r?g tidligt ud af pokalturneringen uden at have haft en hjemmekamp. Der er ikke nogen af de klubber, som AGF sammenligner sig med, der i dag vil kunne levere et tilsvarende resultat.

Nogle nedslag fra rapporten, som jeg lige l?ser den:

• For 10-15 ?r siden havde man (jeg) fornemmelsen af, at ?get aktivitet i Atletion-komplekset bet?d et for?get underskud. Groft sagt, jo mere, der skete, jo flere penge tabte man. Det er anderledes nu, og driften af anl?gget ligner ikke l?ngere en klods om benet eller et n?dvendigt onde, men noget der bidrager positivt til organisationens regnskab. Der er sikkert truffet en r?kke vanskelige beslutninger undervejs, der ogs? har haft negative sideeffekter - m?ske is?r for andre brugere, jf. debatten om stadion-rapporten - men set alene udfra AGFs perspektiv er der tale om en succeshistorie.
  • AGF Esport bidrager ogs? med penge til koncernen med et plus p? ca 400tkr. Uden at kende oms?tningen s? g?tter jeg p?, at det er en fin overskudsgrad. Jeg er ikke sikker p?, at jeg nogensinde rigtigt kommer til at g? op i esport, men hvis det kan kanalisere penge ud p? fodboldbanen, s? fortjener det ros.
  • AGF har solgt kontraktrettigheder for 12? mio. kr., hvilket passer rimeligt med de bel?b, der har v?ret n?vnt for Junker og Jovanovic, samt evt lidt pebern?dder for Kanstrup, Spelmann og Mikanovic. I regnskabet kan man til geng?ld ogs? se, at der er betalt 8? mio. kr. for k?b af kontraktrettigheder, og det er for mig et lidt overraskende stort bel?b. M?ske er det ikke vildt overraskende, n?r alle omkostninger til Mortensen, Tingager, Munksgaard, Grabara, Mysak, Toutou og Mmae l?gges sammen, men det er alligevel et tegn p?, at man har ageret ambiti?st i transfermarkedet.
  • AGF har et l?nbudget p? ca 50 mio kr (plus l?n til direktion). Det m? d?kke over b?de spillere og tr?nere, men ogs? over 'kommercielle' ansatte i klubben. N?r Tipsbladet sk?nner et budget p? 44 mio. kr., s? er det nok lige i overkanten. Bed?mt p? regnskaberne s? er de bogf?rte l?nomkostninger ogs? h?jere i fx FCN og AAB, end de er i AGF.
  • "Entre og tv-indt?gter" faldt med ca 1? mio DKK i forhold til ?ret f?r. Det kan vel direkte henf?res til sportslige resultater, men det understreger reelt, hvor flot det samlede regnskab er.
  • Vi ved, at sponsorbudgettet er 5 mio DKK h?jere i det nuv?rende regnskabs?r. Der er ogs? solgt spillere for (mindst) 6-8 mio DKK mere end i hele sidste s?son. Hvis den sportslige succes kan f?res videre til (i hvert fald) en top 6-placering, s? er der vel ogs? 5 mio DKK mere at hente til entre- og tv-indt?gter. Der vil helt sikkert ogs? v?re stigende omkostninger (der ans?ttes fx flere folk til at varetage sponsoropgaverne, s? budgetforh?jelsen er ikke 1:1 forh?jet overskud), men *det ligner* et overskud p? +20 mio. kr. i indev?rende regnskabs?r. S?lger man Bundu til vinter, bliver det overskud endnu h?jere. Kan man holde ham til sommer, bliver overskuddet *n?ste* ?r nok endnu st?rre.  Det er et meget, meget positivt fundament at bygge videre p?.

Hov, en pointe mere, n?r tr?den nu specifikt handler om AGFs egenkapital:

AGFs kontraktrettigheder er bogf?rt til en v?rdi af 9,5 millioner kroner pr. 30. juni 2019 (en lille reduktion i forhold til ?ret f?r). Vi kan godt konstatere, at det var en konservativ v?rdifasts?ttelse, for AGF solgte n?rmest dagen efter ?n spiller for det dobbelte bel?b af det, hele truppen var bogf?rt til.

Her er nok ogs? en generel pointe i forhold til fodboldklubber, at de reelle v?rdier meget vel kan overstige de bogf?rte v?rdier. Selv i et tvunget brandudsalg ville AGF vel trods alt kunne hente en del penge i transfermarkedet.

Mikkel_K said:

AGFs kontraktrettigheder er bogf?rt til en v?rdi af 9,5 millioner kroner pr. 30. juni 2019 (en lille reduktion i forhold til ?ret f?r). Vi kan godt konstatere, at det var en konservativ v?rdifasts?ttelse, for AGF solgte n?rmest dagen efter ?n spiller for det dobbelte bel?b af det, hele truppen var bogf?rt til.

Her er nok ogs? en generel pointe i forhold til fodboldklubber, at de reelle v?rdier meget vel kan overstige de bogf?rte v?rdier. Selv i et tvunget brandudsalg ville AGF vel trods alt kunne hente en del penge i transfermarkedet.

Jeg er ret sikker p?, at de bogf?rte kontraktrettigheder ikke baserer sig p? vurdering af truppens v?rdi, men derimod baserer sig p? de sign-on og transfersummer, som endnu ikke er afskrevet.

Hvis man k?ber en spiller til 8 millioner og skriver en 4-?rig kontrakt, vil hans v?rdi v?re bogf?rt til 6 millioner efter 1 ?r, 4 millioner efter 2 ?r, 2 millioner efter 3 ?r og 0 kr efter 4 ?r.

Tak igen igen Mikkel :-) Fremragende bidrag.

Transfers
OW, YT og FT hentede PC alle gratis
- og f?et pegne for OW, lidt leje-m?nt for YT og m?ske transfer - nok ikke meget for de to, men d?kker lidt af l?ninvesteringen.

Af dem vi har i truppen pt har vi kun betalt for:
Munks og PM - og Munks mente FCM vi fik for billigt, men de har aktier i ham ved videresalg.
Eske, Gersbach, Links (5 mio), Helenius (? mio?), Jon (et par mio?), Zach (m?ske har vi betalt lidt for ham)
Nogen af dem kan v?re k?bt inden det nye regnskabs?r 1/7.

Men forklaringen ligger i at transfers afskrives over kontraktperioden, og derfor kommer tallet op p? 8 mio, som fx: Sana, DBS, Riel der har skulle afskrives helt ind i dette regnskabs?r.

Links bliver s? 5 mio over 5 ?r, men s?lges han f?r tid, skal restperioden afskrives i salgs?ret. Jon fx 2,5 mio 3 ?r, Eske fx 2,5 mio over 5 ?r. (nogen der har h?rt trov?rdige bel?b om ham eller Jon)

Dertil lidt leje m?nt for Kamil, Mysak og Mmaee.

Spillerbudget
"Bed?mt p? regnskaberne s? er de bogf?rte l?nomkostninger ogs? h?jere i fx FCN og AAB, end de er i AGF" - har du v?ret inde og kigge efter konkrete regnskabstal eller t?nker du p? dem fra tipsbladet eller steen houmanns blog?

M?ske tipsbladet har sagt rundt 40 mio og lagt diff i transferrettigheder 12-8 mio = 4 mio til, s? de er endt p? 44 mio, kan v?re forklaringen med de noget sk?ve/pr?cis tal tipslbladet har g?ttet sig frem til. For jeg vil gerne vilde hvordan de kan det. Skulle jeg have lavet s?dan en artikel hvad jeg inddelt alle tal afrundet til n?rmeste 5-10 mio -  fx  ca. 40 mio, n?r nu man sjusser sig frem til AGF. Andet virker ikke seri?st. Men transfer-talene kan v?re forklaringen p? 31 mio fx.

Ja DN h?ver jo nok ca. 2 mio og assistentr?nerene f?r heller ikke 19.000 i m?neden som U12 tr?neren.

I virkeligheden kan vi jo bare kigge p? trupperne og se rangere ud fra dem. Siger nok mere end de tal der kan v?re sv?re at gennemskue, og jeg vil fastholde at der kun er marginal forskel p? agf, ob og aab i styrke. Og det er kun 3 uger siden AaB s? bedst ud. Nu AGF og lidt OB igen efter flot sejr over fcm. G?r op og ned.

Synes FCN i g?r viser de har en fed trup med gode spillere og man skal st? tidligt op for t?mme dem. Flot og heldigt af os. Mener stadig de har lidt bedre foruds?tninger/styrke end de 3 andre. Men de er til at tale med. Det er Bif i krise ogs?.

Lige nu er AGF overraskende t?t p? fcm og fck ogs?, b?de i indbyrdes kampe hvor vi spillede n?sten lige op og nu kun er f? point fra dem. Men holder det i l?ngden ... burde ikke.

V?rdier
Meget konservativt ift Bundus aktuelle v?rdi...  det er virkelig sv?rt at vurdere og fasts?tte v?rdierne i en fodbold klub, for er Bundu 20-40-80 mio v?rd - n?r videresalgs sjov indregnes, eller 0 kr hvis han bliver totalskadet - eller v?lger at droppe fodbolen og rejse med Flemming Povlsens datter til Zanzibar for at starte en b?rnehjem. Samme med et stadion eller tr?ningsanl?g (hvis man ejer det - hvem andre end AGF gider k?be stadion, og Real Madrid scorede kassen p? at lave byggegrund p? deres tr?ningsanl?g).

@ Colombu - ja tror faktisk du har i AGF er g?et over til den metode. Kan m?ske googles frem? Ogs? interessant hvordan vores konkurrenter g?r. Det m? v?re en opgave for Steen Houmann n?r han laver sine analyser - at pinde de forskelle ud.
Det har v?ret gjort meget forskellligt rundt om f?rhen, ved ikke om der er kommet f?lles fodslaw....

Columbo said:
Mikkel_K said:

Jeg er ret sikker p?, at de bogf?rte kontraktrettigheder ikke baserer sig p? vurdering af truppens v?rdi, men derimod baserer sig p? de sign-on og transfersummer, som endnu ikke er afskrevet.

Hvis man k?ber en spiller til 8 millioner og skriver en 4-?rig kontrakt, vil hans v?rdi v?re bogf?rt til 6 millioner efter 1 ?r, 4 millioner efter 2 ?r, 2 millioner efter 3 ?r og 0 kr efter 4 ?r.

Det har du helt ret i. Det er standard-regnskabspraksis med en kostpris, der afskrives over aktivets levetid. Jeg tvivler p?, at der er nogen, der g?r det anderledes.

Jeg synes bare, at kontrasten mellem rapporten og virkeligheden var sjovt, n?r man p? den ene side skriver et regnskab og p? den anden side samtidigt forhandler om helt andre bel?bsst?rrelser. Jeg synes ogs?, at det er relevant, n?r nogen specifikt sp?rger til egenkapitalen. Hvis du vil unders?ge hvor mange reelle v?rdier, der er i AGF (fx i forbindelse med k?bsovervejesler), s? er det jo en egenkapital plus forskellen p? de 9 mio kr og s? dit sk?n over truppens egentlige salgsv?rdi. 

Dichio said:
Tak igen igen Mikkel :-) Fremragende bidrag.

Tusind tak ;-)

Dichio said:
Transfers
OW, YT og FT hentede PC alle gratis
- og f?et pegne for OW, lidt leje-m?nt for YT og m?ske transfer - nok ikke meget for de to, men d?kker lidt af l?ninvesteringen.

Af dem vi har i truppen pt har vi kun betalt for:
Munks og PM - og Munks mente FCM vi fik for billigt, men de har aktier i ham ved videresalg.
Eske, Gersbach, Links (5 mio), Helenius (? mio?), Jon (et par mio?), Zach (m?ske har vi betalt lidt for ham)
Nogen af dem kan v?re k?bt inden det nye regnskabs?r 1/7.

Men forklaringen ligger i at transfers afskrives over kontraktperioden, og derfor kommer tallet op p? 8 mio, som fx: Sana, DBS, Riel der har skulle afskrives helt ind i dette regnskabs?r.

Links bliver s? 5 mio over 5 ?r, men s?lges han f?r tid, skal restperioden afskrives i salgs?ret. Jon fx 2,5 mio 3 ?r, Eske fx 2,5 mio over 5 ?r. (nogen der har h?rt trov?rdige bel?b om ham eller Jon)

Dertil lidt leje m?nt for Kamil, Mysak og Mmaee.

De eneste spillere, der kom til klubben i l?bet af regnskabs?ret, var Whalley, Mmaee, Mysak, Munksgaard, Mortensen, Tingager og Grabara (n?vnt i den r?kkef?lge, de er n?vnt i regnskabet). Resten h?rer til i n?ste (retteligt: dette) regnskabs?r.

Jeg kunne godt have v?ret mere specifik ogs?. AGF opererer med en kategori, der hedder nettotransferindt?gter, der d?kker over transferindt?gter minus eventuelle salsgomkostninger. Det viser et plus p? ca. 11 mio. kr. Derudover kommer en kategori, der hedder nettotransferomkostninger, der d?kker over straksafskrivninger af de solgte spillere. Det er anf?rt til ca. 1,5 mio. kr.

Almindelige afskrivninger p? spillere figurerer i en anden del af regnskabet (opgjort til ca. 6 millioner kroner).

Tallet 8,5 mio. kr. stammer fra pengestr?msopg?relsen (regnskabets side 42, for de interesserede). Det er alts? de penge, som AGF - som jeg forst?r det - har haft decideret oppe af lommen i l?bet af regskabs?ret, og som de m? have betalt for de i alt syv spillere n?vnt oven for.

De 8,5 mio. kr. s?tter sig ikke p? samme m?de i ?rets resultat, da v?rdien af spillertruppen, som du ogs? insinuerer, bliver opskrevet tilsvarende.

Dichio said:
Spillerbudget
"Bed?mt p? regnskaberne s? er de bogf?rte l?nomkostninger ogs? h?jere i fx FCN og AAB, end de er i AGF" - har du v?ret inde og kigge efter konkrete regnskabstal eller t?nker du p? dem fra tipsbladet eller steen houmanns blog?

M?ske tipsbladet har sagt rundt 40 mio og lagt diff i transferrettigheder 12-8 mio = 4 mio til, s? de er endt p? 44 mio, kan v?re forklaringen med de noget sk?ve/pr?cis tal tipslbladet har g?ttet sig frem til. For jeg vil gerne vilde hvordan de kan det. Skulle jeg have lavet s?dan en artikel hvad jeg inddelt alle tal afrundet til n?rmeste 5-10 mio -  fx  ca. 40 mio, n?r nu man sjusser sig frem til AGF. Andet virker ikke seri?st. Men transfer-talene kan v?re forklaringen p? 31 mio fx.

Ja DN h?ver jo nok ca. 2 mio og assistentr?nerene f?r heller ikke 19.000 i m?neden som U12 tr?neren.

I virkeligheden kan vi jo bare kigge p? trupperne og se rangere ud fra dem. Siger nok mere end de tal der kan v?re sv?re at gennemskue, og jeg vil fastholde at der kun er marginal forskel p? agf, ob og aab i styrke. Og det er kun 3 uger siden AaB s? bedst ud. Nu AGF og lidt OB igen efter flot sejr over fcm. G?r op og ned.

Synes FCN i g?r viser de har en fed trup med gode spillere og man skal st? tidligt op for t?mme dem. Flot og heldigt af os. Mener stadig de har lidt bedre foruds?tninger/styrke end de 3 andre. Men de er til at tale med. Det er Bif i krise ogs?.

Lige nu er AGF overraskende t?t p? fcm og fck ogs?, b?de i indbyrdes kampe hvor vi spillede n?sten lige op og nu kun er f? point fra dem. Men holder det i l?ngden ... burde ikke.

Jeg tog et meget hurtigt kig p? regnskaberne i AAB og FCN. I AABs seneste ?rsregnskab (link) (for ?ret 2018 - de f?lger i mods?tning ti AGF kalender?ret) er anf?rt l?nomkostninger p? 52 mio. kr., kun marginalt mere end de 50 mio kr i AGF, men dog mere. I FCNs seneste regnskab er anf?rt 66 mio kr.

Det kan sikkert v?re vanskeligt at vurdere hvor mange af l?nkronerne, der reelt g?r til den sportslige sektor i hver virksomhed, men jeg har ikke indtrykket af, at AGF fx har et mindre kommercielt set-up ved siden af superligatruppen, end de to andre. Odense Sport & Event har fx l?nudgifter p? over 90 mio kr, men ogs? mere end dobbelt s? mange fuldtidsansatte som AGF, hvoraf en stor del jo nok besk?ftiger sig med andet end fodbold.

I AABs 2018-regnskab er i ?vrigt ogs? 21 mio kr. i TV-indt?gter plus 10 mio. kr. i entre-indt?gter. De to kategorier er til sammen ca. 22 mio. kr. i AGF - alts? 9-10 millioner kroner ringere. Det f?r mig ogs? til at tro p?, at AGF kan hente mindst 10 millioner kroner mere n?ste ?r, hvis de bare kan matche AABs 2018-resultater, alts? en bl?d top 6-placering. Igen, det virker som et positivt fundament at bygge videre p?.

Super - tak.

Ja alle disse tal i bl.a. tipsbladet skal tages med forbehold. Jeg synes ogs? AGF umiddelbart er den klub af (fcn) ob, aab og agf - som har klart det st?rste potentiale for at rykke sig fri af den gruppe. Ikke s? meget der skal lykkes for at rykker op til fcn og forbi og bliver f?rsteudfodrerer til top3.

Som jeg ser det har fcn sv?rt ved at g?re tingene meget bedre end nu, de vil blive ramt p? mange parametre hvis de f?r en eller flere s?soner udenfor 6, ikke s? meget kun manglende tv og sponsor indt?gter, men mest af alt at de m?ske ikke f?r solgt spillere til gigantiske bel?b.

Der er mange fine analyser i denne tr?d. Et dunkelt punkt er dog, at en v?sentlig del af den variable kapital ( spillerne) b?de er en omkostning og en potentiel indt?gt (Den mulige transfersum). Derfor ikke sammenlignelig med regnskaber i virksomheder i andre brancher. Robert Skov er et godt eksempel p?, at der genereres en v?sentlig indt?gt p? den variable kapital

Jeg lavede tidligere i denne tr?d en kort gennemgang af AGFs seneste ?rsregnskab. Jeg har for min egen interesses skyld smugkigget i Br?ndby og AABs seneste fondsb?rsmeddelelser. M?ske kan det ogs? relevant for andre i sammenligning.

AGF pr?sterede som bekendt et overskud i sidste regnskabs?r, og der forventes officielt et overskud p? 5 til 15 mio. kr. i det igangv?rende regnskabs?r (fra 1. juli 2019 til 30. juni 2020). Personligt regner jeg med, at det overskud opjusteres til mindst +20 mio. kr.

Br?ndby har i de f?rste 9 m?neder af 2019 et underskud p? ca. 60 mio. kr. AGF har et overskud p? transferaktiviteterne - Br?ndby har et underskud p? transfers p? 24 mio. kr. I hele 2018 solgte Br?ndby spillere for 60 mio. kr. - og endte ?rsregnskabet med et samlet plus p? 10 mio. kr. De er alts? meget afh?ngige af store overskud p? transfers, og det har de ikke ligefrem pt.

AGFs personaleomkostninger for et helt regnskabs?r er ca. 65 mio. kr. Br?ndbys personaleomkostninger for 9 m?neder er 88 mio. kr.

AaB nedjusterede i september forventningerne til hele 2019 til et underskud p? 28-32 mio. kr. Det er v?rd at notere sig, at p? tidspunktet for denne fondsb?rsmeddelelse var AaB nummer tre i superligaen efter at have sl?et FC K?benhavn. Det er ikke nogen helt vild formodning, at de efterf?lgende resultater har p?virket ?konomien til det endnu v?rre.

Hvis AGF skal tage et skridt frem mod at etablere sig som et naturligt bud p? 'best of the rest', s? er fundamentet lige nu ganske godt - b?de fordi det g?r godt i klubben selv, og fordi det g?r mindre godt hos konkurrenterne.

Similar content Most view View more
Back